W dniu 10 maja br. odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
/WRDS/. Tematyka posiedzenia obejmowała m.in.:
1. Potencjał Politechniki Gdańskiej w działaniu na rzecz realizacji Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030.
Działania PG są imponujące. Warto promować uczelnię, której osiągnięcia w dziedzinie nauki liczą się nie tylko poza granicami naszego kraju, ale również w świecie.
24 maja br. rektor PG będzie uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Okręgu Pomorskiego na którym przedstawimy propozycje współpracy.
Obszary tematyczne współpracy PG i ZF z SWP
2. Stanowiska Pomorskiej Rady Oświatowej w sprawie istotnych problemów oświaty, które wpływały na sytuację społeczną w kraju, przyjętych w 2020 roku.
Stanowiska warte są przypomnienia . Pomorska Rada Oświatowa (jedyna w Polsce ) została powołana przez Sejmik Województwa Pomorskiego. Jej funkcjonowanie oznacza, że jakość pomorskiej edukacji jest priorytetem działalności naszego regionu.
Stanowisko PRO w sprawie działań MEN_ z dnia 05.11.2020
Stanowisko PRO w sprawie sytaucji w oświacie_epidemia_21.12.2020
29 kwietnia 2021r. odbyło się posiedzenie Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty /online/, w którym wzięli udział : ministrowie MEiN, przedstawiciele organizacji i instytucji, w tym przedstawiciele samorządów. ZNP reprezentował wiceprezes ZG Krzysztof Baszczyński oraz członkowie Zarządu Głównego – Edyta Książek, Elżbieta Markowska, Adam Młynarski i Urszula Woźniak.
Zgodnie z pismem resortu edukacji skierowanym do partnerów społecznych tematem spotkania były zagadnienia związane z: powrotem uczniów do nauki stacjonarnej, programami MEiN dotyczącymi wsparcia uczniów po powrocie do szkoły.
Zgodnie z pismem resortu edukacji skierowanym do partnerów społecznych tematem spotkania miały być zagadnienia związane z:
- powrotem uczniów do nauki stacjonarnej,
- programami MEiN dotyczącymi wsparcia uczniów po powrocie do szkoły.
Tematyka spotkania nie ma związku z zakresem działania Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. Zadaniem tego zespołu – zgodnie z regulacjami zawartymi w zarządzeniu nr 56 MEN z dnia 3 listopada 2016 r. – jest wypracowywanie systemowych rozwiązań w dziedzinie edukacji narodowej oraz definiowanie długofalowej strategii polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty.
Ministerstwo przedstawiło cztery programy, tj.:
- „Aktywny powrót uczniów do szkoły” – program ma na celu przywrócenie i podniesienie poziomu sprawności fizycznej uczniów po długim czasie nauki zdalnej;
- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży szkolnej – program zakłada wsparcie dzieci i młodzieży szkolnej w czasie pandemii i w czasie wychodzenia z niej;
- działania profilaktyczne dotyczące wad wzroku;
- pomoc w uzupełnianiu wiedzy – zajęcia wspomagające.
Przedstawiamy RAPORT o stanie zatrudnienia i wynagrodzeniach nauczycieli w roku 2020 opracowany przez eksperta ds. finansów przy ZOP ZNP kol. Franciszka Potulskiego w którym min. znajdziecie:
1. Zatrudnienie i wynagrodzenia nauczycieli w roku 2020 w województwie pomorskim
a) zestawienie zbiorcze z podziałem na : Sejmik, powiaty ziemskie, grodzkie, gminy oraz łącznie.
b) zestawienie 140 JST
2. Dodatki uzupełniające wraz z komentarzem i przykładem gminy.
3. Wykaz JST o najwyższych i najniższych wynagrodzeniach nauczycieli
4. Komentarz.
Polecam opracowania . Szczególnie proszę zwrócić uwagę na liczbę jst wypłacających dodatki uzupełniające w naszym województwie w stosunku do roku 2019 oraz rekomendacje autora opracowania.
oraz
1/. Wybrane dane ekonomiczne JST
2/. Wydatki oświatowe w stosunku do otrzymanej subwencji i dotacji na zadania bieżące w JST województwa pomorskiego /2019/
3/. Podsumowanie – uwagi dotyczące kondycji ekonomicznej jst
4/. Podsumowanie – uwagi dotyczące kondycji ekonomicznej jst województwa pomorskiego i ogółem kraju
5/. Wyjaśnienie pojęć.
19 kwietnia br. Prezydium ZG ZNP Apel ZNP do MEiN o przesunięcie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty .
Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego z dnia 19 kwietnia 2021 r. w sprawie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty.
Zgodnie z zapisami rozporządzenia MEN od roku szkolnego 2021/22 rozszerza się zakres egzaminu o przedmioty do wyboru – biologia, chemia, fizyka, geografia i historia, które pojawiły się w klasie siódmej, tj. od września 2020 r. - w ramach reformy programowej zainicjowanej przez minister edukacji Annę Zalewską –
Mimo ogromnego wysiłku nauczycieli zdalne nauczanie nie było w stanie zastąpić stacjonarnej formy nauki. Uczniowie krótko mogli uczyć się tych przedmiotów w szkolnych pracowniach –nauczanie zdalne trwa już trzeci semestr.
ZNP stoi na stanowisku, że priorytetowym zadaniem MEN zaspokojenie poczucia bezpieczeństwa i spokoju psychicznego uczniów, odbudowanie relacji rówieśniczych i wspieranie uczniów potrzebujących opieki pedagogiczno-psychologicznej.
Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych okręgu pomorskim ZNP dot. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i specjalnych , niezbędne jest :
- zwiększenie etatyzacji (liczby godzin) pedagogów i psychologów
w przedszkolach - nieliczne godziny tych specjalistów nie pozwalają objąć pomocą dzieci w najmłodszym wieku lub zdiagnozowania ujawniających się w tym wieku dysfunkcji.
- zdiagnozowanie przyczyn różnicy pomiędzy liczbą uczniów/ich odsetkiem objętych ppp w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych
- wzmocnienie/zwiększenie udziału godzin ppp realizowanych przez pedagogów i psychologów w ogólnej puli godzin ppp. Liczba pozostałych godziny, jak wskazuje badanie, charakteryzuje się wysoką zmiennością (np. zależy od zamożności organu prowadzącego, liczby uczniów objętych zajęciami).
- zwiększenie liczby godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkołach ponadpodstawowych – szczególnie realizowanych przez innych specjalistów. (liczba godzin ppp na ucznia nią objętego poniżej 1.!) Problemy/dysfunkcje diagnozowane i skutecznie eliminowane/poddawane terapii nie znikają wraz zakończeniem edukacji w szkole podstawowe, przeciwnie – przekroczenie progu edukacyjnego po 8 latach może je pogłębić i sprawić ze wpłyną na funkcjonowanie ucznia.
- 2. krotnie wyższy odsetek uczniów objętych ppp w relacji przedszkola – szkoły podstawowe, wskazuje na konieczność zwiększenia godzin ppp w przedszkolach (szczególnie stałych godzin pedagoga/psychologa)
W roku szkolnym 2021/2022 prognozuje się zwiększenie liczby uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w zespołach szkolno-przedszkolnych , przedszkolach. Jak wynika z analizy projektów arkuszy organizacji organizacji pracy szkoły/placówki zmniejszy się liczba godzin specjalistów w przedszkolach / pedagogów /, w szkołach podstawowych psychologów, i innych specjalistów; w szkołach ponadpodstawowych pedagogów.
OGÓŁEM liczba godzin specjalistów w roku szkolnym 2021/2022 w stosunku do roku szkolnego 2020/2021 zmniejszy się o ponad 5989 h. Liczba godzin pomocy psychologiczno=pedagogicznej na jednego ucznia objętego ppp : w przedszkolach zwiększy się o 0,13h w szkołach podstawowych zmniejszy się o 0,16h, w szkołach ponadpodstawowych o 0,1h, w zespołach szkolno-przedszkolnych o 0,2h.
Średnia liczba godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach wynikająca z prognozy na rok szkolny 2021/2022 zmniejszy się w przedszkolach o 2,43h, szkołach podstawowych o 17,41h, szkołach ponadpodstawowych 5,58h, w zespołach szkolno-przedszkolnych zmniejszy się o 15,6h