Aktualności

image015

Tygodnik Głos Nauczycielski ogłosił kolejną edycję konkursu!

ZNP zaprasza do współpracy pozostałe oświatowe związki zawodowe w sprawie propozycji emerytalnych autorstwa MEiN

image001

Oświatowe związki zawodowe  uznają różne priorytety, którymi w pierwszej kolejności winien zajmować się Zespół ds. statusu zawodowego pracowników oświaty przy MEiN. ZNP doceniając rolę edukacji i jej jakość oraz  opinie ekspertów : „wszystkie czynniki stresogenne, z którymi styka się nauczyciel w szkole, mają wpływ na jego funkcjonowanie, kondycję psychiczną i fizyczną, a w rezultacie rzutują na jakość współczesnego kształcenia. Dlatego tak ważna jest możliwość wcześniejszego zakończenia przez nauczycieli aktywności zawodowej” zaprosił dwa pozostałe oświatowe związki zawodowe na spotkanie 16.05.2023 „w celu przedyskutowania możliwości podjęcia wspólnych działań, które przyczynią się do przyjęcia przez stronę rządową, jak najkorzystniejszych rozwiązań emerytalnych dla nauczycieli”.

Wg ZNP, rozwiązania zaprezentowane przez MEIN  są rażąco niekorzystne dla nauczycieli i zdecydowanie mniej korzystne finansowo od obecnie obowiązujących nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Znacząco odbiegają też od deklaracji ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który obiecywał  przywrócenie art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela, rozbudzając duże nadzieje środowiska oświatowego.
Prezydium ZG ZNP stanowczo odrzuciło ww. założenia, na podstawie których resort edukacji zamierza opracować legislacyjne rozwiązania.
 
 

image004Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego ZNP z 9 maja 2023 roku w sprawie założeń do wcześniejszej emerytury dla nauczycieli. Prezydium ZG ZNP  podtrzymuje swoje stanowisko   z dnia 28 marca 2023 r., w którym  domaga się faktycznego przywrócenia art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela. 

Pauperyzacja zawodu nauczyciela, pogarszające się warunki pracy  i wynagradzania, nasilenie problemów edukacyjnych, wzrost zadań realizowanych przez nauczycieli, a tym samym nadmierne obciążenie ich obowiązkami, oraz niestabilność prawa oświatowego i niska jakość stanowionych regulacji – sytuują zawód nauczyciela wśród najbardziej zagrożonych wypaleniem zawodowym. 
Związek Nauczycielstwa Polskiego z dezaprobatą przyjął przedstawione przez Ministerstwo Edukacji i Nauki propozycje dotyczące możliwości przejścia nauczycieli na wcześniejszą emeryturę, jednocześnie stanowczo dementując rozpowszechniane w mediach przez ministra Przemysława Czarnka nieprawdziwe informacje o rzekomym uzgodnieniu ze związkami zawodowymi wcześniejszych rozwiązań emerytalnych dla nauczycieli.
Rozwiązania przedstawione przez MEiN  są rażąco niekorzystne dla nauczycieli i zdecydowanie mniej korzystne finansowo od obecnie obowiązujących nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Znacząco odbiegają też od deklaracji ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który w licznych medialnych wypowiedziach obiecywał przywrócenie art. 88 ustawy – Karta Nauczyciela. 
W założeniach czytamy min.: 
- jednym z warunków nabycia prawa do wcześniejszej emerytury nauczycielskiej jest posiadanie okresu składkowego wynoszącego co najmniej 30 lat 
Uwaga : nie będą podlegały uwzględnieniu  np. okresy pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, okres studiów, okres zasiłku chorobowego i opiekuńczego, okresy urlopu wychowawczego;  
- naliczanie świadczeń na nowych zasadach, 
Uwaga : sposób wyliczenia  znacząco zaważy na wysokości wcześniejszej emerytury.
- warunkowanie zatrudnienia na część etatu w jednostkach systemu oświaty od zgody kuratora oświaty, w przypadku przejścia nauczyciela na wcześniejsze świadczenie emerytalne. 
Uwaga: ograniczenie  kompetencji dyrektora szkoły i placówki jako kierownika zakładu pracy.
 
Wg ZNP system wcześniejszych emerytur powinien spełniać trzy podstawowe warunki:
• rozwiązania muszą dotyczyć wszystkich nauczycieli, którzy mają 30-letni staż pracy (składkowy i nieskładkowy), w tym 20 lat wykonywania pracy na stanowisku nauczyciela, a w przypadku szkół i placówek specjalnych 25-letni okres zatrudnienia (składkowy i nieskładkowy), w tym 20 lat wykonywania pracy w szkolnictwie specjalnym,
• emerytury muszą być naliczane według starego systemu emerytalnego, 
• możliwość ubiegania się o emeryturę nauczycielską nie może być ograniczona żadnym terminem, tzn. świadczenie musi mieć charakter stały, a nie przejściowy.
ZNP żąda szerokich konsultacji społecznych projektu ustawy wdrażającej wcześniejsze rozwiązania emerytalne dla nauczycieli.
ZNP  domaga się zagwarantowania wszystkim nauczycielom, którzy nie skorzystają z wcześniejszej emerytury, prawa do rekompensaty, o której mowa w ustawie o emeryturach pomostowych.
ZNP opowiada  się za utrzymaniem nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także rozszerzeniem katalogu osób uprawnionych do tego świadczenia oraz prolongatą wygasającego charakteru świadczenia do czasu poprawy warunków pracy i płacy nauczycieli.
Uwaga: w art. 53 ustawy o emeryturach pomostowych minister właściwy do spraw pracy zobowiązany został do przygotowania do 31 grudnia 2014 r. strategii sektorowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, dotyczącej wspierania zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób wykonujących przez co najmniej 15 lat prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej. Strategia nie powstała, natomiast warunki pracy i wynagradzania uległy znaczącemu pogorszeniu.
Państwo nie zrealizowało swojego zobowiązania, nie stworzyło strategii i nie wdrożyło jej, dlatego możliwość przechodzenia na wcześniejszą emeryturę powinni mieć także nauczyciele, którzy rozpoczęli pracę zawodową po 1 stycznia 1999 r.  
ZNP wzywa rząd do natychmiastowego opracowania i wdrożenia  strategii, która musi zawierać znaczące polepszenie warunków pracy i wynagradzania nauczycieli oraz żąda przedstawienia stanowiska rządu dotyczącego wcześniejszych emerytur dla nauczycieli.
 

image006

 Sejmowe komisje o sprawach nauczycieli – specjalistów i logopedów.

9 maja 2023 r. nasze przedstawicielki – Katarzyna Bekier i Edyta Książek uczestniczyły w pracach sejmowych komisji zajmujących się sprawami nauczycieli – specjalistów, w tym także nauczycieli logopedów.
Katarzyna Bekier, Oddział ZNP w Pabianicach, brała udział w posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, która była poświęcona nowej ustawie o niektórych zawodach medycznych.  W trakcie posiedzenia zapowiedziano wniesienie poprawki wyłączającej logopedów z listy zawodów medycznych (to postulat logopedów)!
Edyta Książek, członek ZG ZNP uczestniczyła w posiedzeniu „Podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania”, podczas której przedstawiła parlamentarzystom „Informację na temat wyników badania ankietowego w sprawie warunków pracy nauczycieli specjalistów” przeprowadzonego przez ZNP.
Celem badania było zdiagnozowanie aktualnej sytuacji i skali problemów występujących wśród tej grupy nauczycieli. Wyniki badania zostały przekazane sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Ministrowi Edukacji i Nauki.
 
Analiza wyników badania ujawnia braki w zatrudnieniu nauczycieli specjalistów. 
W 21,7% szkół i placówek nie zatrudniono pedagoga, 30,7% – pedagoga specjalnego, 32,9% – psychologa, 33,1 – logopedy i 65% – terapeuty pedagogicznego.
Zatrudnienie na ww. stanowiskach, uwzględniające wymiar zatrudnienia (pełny/niepełny), kształtuje się w następujący sposób: 
• pedagog – 56,8% pełny wymiar / 21,5% niepełny wymiar, 
• pedagog specjalny – 22,5% pełny wymiar / 46,8% niepełny wymiar, 
• psycholog – 29,6% pełny wymiar / 37,5% niepełny wymiar, 
• logopeda – 30,9% pełny wymiar / 36% niepełny wymiar, 
• terapeuta pedagogiczny – 13,1% pełny wymiar / 21,9% niepełny wymiar.
60% proc. uczestników badania wskazało, że zwiększył się ich zakres zadań realizowanych poza pensum. Ponadto, wykonywane zadania przekraczają tygodniową normę czasu pracy (40 godzin) – tak odpowiedziało 49,4% respondentów. 
W przypadku pedagogów specjalnych należy zwrócić szczególną uwagę na wymiar zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych realizowanych przez tych nauczycieli w ramach pensum. Zajęcia te realizowane są często w wymiarze powyżej 10 godzin tygodniowo (również w sytuacji zatrudnienia w niepełnym wymiarze), co prowadzi do sytuacji, że nauczyciele ci przekraczają obowiązujące normy czasu pracy, z uwagi na wykonywanie szeregu innych zadań i czasochłonnych czynności (np. związanych z prowadzeniem dokumentacji) do czego obligują ich przepisy prawa.
Szkoły i placówki nie są wyposażone w narzędzia do przeprowadzania badań diagnostycznych dzieci i młodzieży – potwierdza to aż 72,6% badanych. 
65,3% nauczycieli specjalistów uczestniczących w badaniu nie ma dostępu do pomocy metodycznej, a 20,1% stwierdziło brak możliwości skorzystania z bezpłatnych form doskonalenia zawodowego. 
Według respondentów źródłem problemów występujących w ich pracy zawodowej jest: 
• duża liczba tworzonych dokumentów – zbyt obszerne procedury biurokratyczne (83,2% respondentów),
• niedostateczne wyposażenie w specjalistyczny sprzęt (58% respondentów),
• zbyt mała liczba zatrudnionych w szkole specjalistów (33,7% respondentów),
• niedostateczna współpraca z rodzicami uczniów wymagających szczególnej pomocy (32,9% respondentów),
• mała dostępność do bezpłatnych form doskonalenia zawodowego (30,2% respondentów),
• brak wsparcie metodycznego (29,1% respondentów),
• niedostateczna współpraca z innymi nauczycielami (17,4% respondentów),
• brak wsparcia ze strony nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły/placówki (14,35% respondentów),
• brak wsparcia ze strony nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty (12,6% respondentów).
Ponadto, zgłoszone przez respondentów problemy dotyczyły m. in.:
• niskich płac,
• zastępstw za nieobecnych nauczycieli (bezpłatnych), ich duża liczba uniemożliwia realizację własnych zadań,
• zbyt dużego obciążenia obowiązkami,
• braku gabinetów do prowadzenia zajęć,
• wykorzystywania prywatnego sprzętu do pracy zawodowej, 
• niskiej jakości szkolnych komputerów i problemów z internetem,
• braku dostępności specjalistów, konsultacji lekarskich, superwizji zewnętrznej,
• pracy z dziećmi obcojęzycznymi,
• łączenia w grupy uczniów z różnymi rodzajami dysfunkcji, na zajęciach specjalistycznych (brak środków finansowych),
• zbyt dużej liczebność klas,
• zbyt dużej liczebność grup podczas realizacji zajęć specjalistycznych – w grupach są uczniowie z różnymi deficytami rozwojowymi,
• trudności w zapewnieniu właściwej realizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji dowożenia uczniów,
• wzrostu sytuacji stresogennych.
Wnioski z badania ZNP:
1. Konieczność zwiększenia zatrudnienia nauczycieli specjalistów i monitorowanie sytuacji w tym zakresie (zatrudnienie powinno być adekwatne do potrzeb)
2. Stworzenie możliwości elastycznego zatrudniania nauczycieli specjalistów w ramach ustawowych norm zatrudniania
3. Położenie większego nacisku na indywidualizację pracy z uczniem 
4. Poprawa warunków pracy nauczycieli specjalistów, w tym stworzenie odpowiednich warunków umożliwiających prowadzenie indywidualnych oddziaływań terapeutycznych
5. Zwiększenie nakładów finansowych przeznaczonych na wyposażenie szkół i placówek w narzędzia diagnostyczne i specjalistyczny sprzęt – także komputerowy
6. Wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z przekraczaniem norm czasu pracy
7. Weryfikacja zakresu zadań realizowanych przez nauczycieli specjalistów
8. Zwiększenie zatrudnienia nauczycieli metodyków i możliwości korzystania przez nauczycieli specjalistów z bezpłatnych form doskonalenia zawodowego
9. Większe wsparcie ze strony nadzoru pedagogicznego
10. Podjęcie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zdecydowanych działań w zakresie odbiurokratyzowania pracy szkoły, w tym pracy nauczycieli specjalistów
 

image007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rewizja Krajowego Planu odbudowy w zakresie edukacji - opinia ZNP Trwają konsultacje założeń rewizji Krajowego Planu Odbudowy, które wynikają z dostosowania jego założeń do nowego programu REPowerEU a także z aktualizacji wskaźników wynikających z inflacji. Zmiany dotyczą także obszaru edukacji a najważniejsze z nich to:

– rezygnacja z darmowych sieci LAN w szkołach na rzecz opłat abonamentowych, które będzie pobierał NASK jako ich wykonawca,
– nowy projekt zakładający przeszkolenie 16 tysięcy nauczycieli do pełnienia funkcji koordynatorów działań cyfrowych w szkołach.
Pełna treść opinii:
 

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco.
Śledź nasze profile
w social mediach.

>Facebook

>Twitter

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 30 gości.

Licznik odwiedzin

492055
Dzisiaj221
Wczoraj548
W tym tygodniu3115
W tym miesiącu5979

Search

facebook_page_plugin