Aktualności

301302










NIK: Wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkół specjalnych - GazetaPrawna.pl

NIK o kształceniu w szkołach specjalnych - Najwyższa Izba Kontroli

Kontrola NIK podaje : w 11/12 kontrolowanych szkołach występuje co najmniej jedna nieprawidłowość dot. organizacji nauczania, warunków lokalowych, wyposażenie sal lekcyjnych, bezpieczeństwa lub higieny.

W okresie (2017–2020) ministerstwo edukacji w ograniczonym zakresie monitorowało warunki kształcenia w szkołach specjalnych, koncentrując się w większym stopniu na tak zwanej edukacji włączającej, prowadzonej przez placówki ogólnodostępne.

W trzech projektach rozporządzeń podało, że dokonane zmiany w związku z wprowadzona reforma A. Zalewskiej nie spowodują dodatkowych skutków finansowych, nie przedstawiając - mimo takiego obowiązku - żadnych analiz, które by to potwierdziły, co - zdaniem NIK - jest nierzetelne.

W efekcie jednej z tych zmian, dotyczącej liczebności klas dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w 2018 r. w porównaniu do 2017 r. liczba oddziałów w szkołach specjalnych wzrosła o 7 proc., co według NIK mogło wpłynąć na koszty ich prowadzenia.

NIK wskazuje, że ministerstwo edukacji nie zapewniło również w wymaganym terminie, czyli przed rozpoczęciem roku szkolnego 2017/2018, a także w kolejnych latach, wszystkich podręczników i materiałów dydaktycznych dostosowanych do zmienionej podstawy programowej kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ostatecznie tylko w połowie kontrolowanych placówek uczniowie mieli wystarczający do nich dostęp.
Niemal połowa objętych kontrolą jednostek samorządu terytorialnego nie przygotowała dokumentów strategicznych uwzględniających lokalne potrzeby w zakresie szkolnictwa specjalnego, dotyczących np. programów integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, podnoszenia kompetencji nauczycieli, prac modernizacyjnych w zakresie przystosowania szkół ogólnodostępnych do potrzeb osób niepełnosprawnych czy doposażenia placówek w pomoce dydaktyczne.
NIK stwierdził nieprawidłowości w zakresie zapewnienia podopiecznym bezpieczeństwa i higieny oraz właściwej organizacji nauczania : przekroczona dopuszczalna liczba uczniów, realizacja mniejszej liczby godzin zajęć edukacyjnych niż planowano, niewłaściwa organizacja zajęcia rewalidacyjnych - nie zrealizowano minimalnej liczby zajęć lub trwały one krócej niż 60 minut; brak prawidłowej organizacji zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych, a także zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej co zdecydowanie narusza prawa uczniów do nauki i zagraża realizację celów kształcenia.
Nie wszystkie szkoły radzą sobie z pandemia i wyzwaniami, / nieprzygotowanie szkół do zdalnego nauczania - brakowało m.in. odpowiedniego sprzętu komputerowego, większość nauczycieli nie była przygotowana do pracy w przestrzeni wirtualnej; ograniczony dostęp uczniów do internetu, problemy w kontaktach z rodzinami dysfunkcyjnymi, które odmawiały współpracy z nauczycielami, brak dostępnych online materiałów dydaktycznych dostosowanych dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.
Losy absolwentów szkół specjalnych nie są monitorowane. Izba wskazuje, że Ministerstwo Edukacji Narodowej, nie mając takiego obowiązku nie wypracowało mechanizmów, dzięki którym mogłoby gromadzić i analizować dane dotyczące losów absolwentów takich placówek. Systematycznego i zorganizowanego monitoringu nie prowadziły również odpowiedzialne za oświatę samorządy i same szkoły specjalne.
Źródło: PAP

291292293







Interpelacja w sprawie planowanych zmian w ustawie KARTA NAUCZYCIELA - 3 02.2021r.

Kolejny minister powalczy z kartą. Jak mogą się zmienić zarobki nauczycieli - GazetaPrawna.pl
Kolejny minister powalczy z KARTĄ NAUCZYCIELA. Jak mogą się zmienić zarobki nauczycieli….. Wyższe zarobki mogą być powiązane z wyższym pensum – rząd spełni ostatni postulat oświatowej Solidarności, zapisany w porozumieniu z 2019 r. Zniknąć mają średnie płace i niektóre dodatki.
Już wkrótce wznowi prace Zespół ds. statusu zawodowego nauczycieli przy MEN, w którym ZNP ma swoich reprezentantów.

 

Szczepionka AstraZeneca jest gorsza i mniej skuteczna? Dr Grzesiowski odpowiada

 281282









AstraZeneca - informacje Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych - ZNP

Dr Paweł Grzesiowski, immunolog i ekspert w dziedzinie zdrowia publicznego odpowiada:
Czy nowa szczepionka na koronawirusa firmy AstraZeneca jest mniej skuteczna od pozostałych dwóch, które podawane są pacjentom od 27 grudnia?

Nie ustają dyskusje wokół nowej szczepionki przeciwko koronawirusowi, której producentem jest firma AstraZeneca. Przy rejestrowaniu preparatu AstraZeneca przyjęto skuteczność 60-procentową, chociaż z innych badań wynikało, że jest wyższa i sięga nawet 88, 89 procent. Czy rzeczywiście jest mniej skuteczna niż pozostałe szczepionki?
To jest dobra szczepionka, skuteczna, spełniająca wymagania Światowej Organizacji Zdrowia – mówi doktor Paweł Grzesiowski, immunolog, ekspert w dziedzinie zdrowia publicznego. I wyjaśnia, skąd się biorą różnice w ocenie skuteczności tej szczepionki, wyliczonej podczas badań klinicznych i podczas akcji szczepień „populacyjnych”: - Ta druga jest zwykle wyższa, bo dochodzi efekt odporności zbiorowej - nie ma się od kogo zarazić.
Doktor Paweł Grzesiowski proponuje też, jak zniwelować różnice w skuteczności różnych szczepionek.
Na przykład, podawać takie szczepionki jak firmy AstraZeneca osobom poniżej 55. roku życia, a potem oceniać ich odporność poszczepienną. U osób, które nie wytworzyłyby takiej odporności, można rozważyć podanie dodatkowej dawki lub doszczepienie ich innym preparatem. To zamknie dyskusję, kto i dlaczego ma dostać szczepionkę o mniejszej skuteczności. - mówi lekarz. - Sama firma AstraZeneca opisywała, jak przez przypadek odkryto, że szczepionka jest bardziej skuteczna, jeśli w pierwszym szczepieniu podaje się połowę dawki - tłumaczy doktor Grzesiowski. - Ale zarejestrowano tę szczepionkę w wariancie podawania dwóch pełnych dawek. Dlaczego, skoro z badań wyszło, że pół dawki jest lepsze? Bo było za mało zbadanych ochotników.
Podobnie jest ze skutecznością te j szczepionki w przypadku seniorów.
Na skutek interwencji niemieckiego Instytutu Kocha pojawiły się głosy, że po 55. roku życia skuteczność szczepionki AstraZeneca jest niższa, choć nie potwierdziły tego badania kliniczne. Po prostu było zbadanych zbyt mało pacjentów w tym wieku – mówi dr Grzesiowski.
Te wszystkie wątpliwości powinny zostać rozwiane przez Europejską Agencję Leków. Zdaniem naszego rozmówcy, to „sytuacja bez precedensu". Ale nie oznacza to, że szczepionka AstraZeneca jest gorsza.

271272










Wniosek ZNP o szczepienia pracowników oświaty i przyspieszenie szczepień nauczycieli 60+ - ZNP;

Przewodnicząca Krajowej Sekcji PAiO ZNP: Jesteśmy jedną załogą, a rząd nas dzieli - ZNP/
Związek Nauczycielstwa Polskiego wnioskuje do pełnomocnika rządu ds. Narodowego Programu Szczepień o jak najszybszą korektę planu szczepień nauczycieli przeciw COVID-19 tak, aby możliwość zaszczepienia – równocześnie z nauczycielami pracującymi stacjonarnie – mieli również pracownicy obsługi i administracji i nauczyciele oraz opiekunowie powyżej 60 rż. . Znaczna część nauczycieli pracuje stacjonarnie w szkołach, przedszkolach, poradniach i w żłobkach (opiekunowie) i zdaniem ZNP powinni mieć dostęp do szczepień w pierwszej kolejności. Wiek nie może być przesłanką wykluczającą nauczycieli pracujących stacjonarnie z dostępu do szczepień.
ZNP , jako jedyna organizacja związkowa nie godzi się z chaosem, jaki towarzyszy tak ważnemu przedsięwzięciu - KAŻDY WALCZY O SWOJE .

26









Domagamy się szczepionek o najwyższej skuteczności dla nauczycieli i pracowników oświaty! ZNP pisze list do ministra zdrowia.
Zwiększenie bezpieczeństwa nauczycieli i pracowników oświaty w czasie epidemii koronawirusa poprzez możliwość zaszczepienia się:
- jest kluczowe dla zdrowia i życia pół miliona pedagogów, a także prawie 5 mln uczniów oraz ich rodzin i najbliższych,
- umożliwi powrót do kształcenia w formie stacjonarnej,
- jest szansą na uczenie w salach lekcyjnych i bezpośredni kontakt uczniów i nauczycieli, który jest najlepszy dla rozwoju i zdrowia dzieci i młodzieży,
- wpłynie korzystnie na sytuację rodziców uczniów wracających do szkół m.in. poprzez możliwość powrotu do pełnej aktywności zawodowej.

Domagamy się uruchomienia dobrowolnych szczepień – szczepionką o najwyższej skuteczności:
- nauczycieli i pracowników oświaty przed powrotem do szkół
- oraz tych, którzy cały czas pracują stacjonarnie (są to m.in. nauczyciele wychowania przedszkolnego).
Uważamy, że nauczyciele i pracownicy oświaty powinni być szczepieni na równi (nie przed) z innymi grupami uwzględnionymi w etapie I szczepionką o najwyższej skuteczności.

Do siedziby zarządu okręgu pomorskiego niemalże w każdy dzień dzwonią nauczyciele domagając się szczepień COVID-19. Panujący chaos w organizacji terminarza szczepień, brak odpowiedniej liczby szczepionek powodują, że termin szczepień nauczycieli i pracowników oświaty przesuwa się na plan dalszy.
Kolejne napięcia w środowisku dostarcza Minister Zdrowia, który w dniu 2 lutego 2021r. poinformował opinię publiczną o szczepieniach pracowników oświaty szczepionką firmy AstraZeneca o najniższej skuteczności, co wywołuje wielkie poruszenie nie tylko wśród pracowników oświaty.

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco.
Śledź nasze profile
w social mediach.

>Facebook

>Twitter

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 24 gości.

Licznik odwiedzin

492109
Dzisiaj275
Wczoraj548
W tym tygodniu3169
W tym miesiącu6033

Search

facebook_page_plugin