Aktualności

 

image003

Komisja Pedagogiczna ZG ZNP opracowała  kwestionariusz ankiety w sprawie odbiurokratyzowania pracy szkoły/placówki.  

Ankietę wypełniają Prezesi Ognisk ZNP, w przypadku ognisk gminnych lub międzyszkolnych - prezes tego Ogniska wypełnia ankietę odrębnie dla każdej ze szkół (w pkt 6 wpisuje nazwę ogniska i szkoły której ankieta dotyczy, np. Ognisko Gminy …….. – SP nr 12 w ………….).

Link do kwestionariusza ankiety:

https://www.survio.com/survey/d/BIUROKRACJA-ZNP

Sekretarz generalny Education International i przewodnicząca American federation of Techers

image004

W marcu 2022 r. do Polski przyjechał David Edwards, sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International), by odbyć spotkania  w sprawie uchodźców z Ukrainy  i zrozumieć sytuację edukacyjną dzieci i młodzieży z Ukrainy. Jego wizytę organizował Związek Nauczycielstwa Polskiego. David Edwards rozmawiał z nauczycielami i związkowcami z ZNP,  z władzami Warszawy, był w warszawskim I LO, na Dworcu Centralnym w Warszawie oraz na Bielanach, gdzie oglądał, jak wyglądają działania pomocowe dla uchodźców – szczególnie tych najmłodszych.

3 kwietnia z wizytą do ZNP uda się Randi Weingarten, przewodnicząca amerykańskiego związku nauczycieli – American Federation of Teachers.

Wizyty w ZNP: sekretarz generalny Education International i przewodnicząca American Federation of Teachers - ZNP : ZNP

image005

ZNP do MEiN: Domagamy się procedury uzgodnieniowej - ZNP : ZNP

31 marca 2022 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Ministra Edukacji i Nauki  o podjęcie procedury uzgodnieniowej, polegającej na rozpoczęciu negocjacji ze związkami zawodowymi nad treścią rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie ws. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

Projekt tego rozporządzenia został przesłany do ZNP jedynie do zaopiniowania. Tymczasem uzgodnienie wymaga rozpoczęcia negocjacji przez stronę ministerialną i związkową. W przeciwieństwie do procesu „opiniowania” w procedurze „uzgadniania” istotne miejsce ma element dotyczący negocjacji. Etap ten powinien być zakończony sporządzeniem protokołu uzgodnień, ewentualnie rozbieżności, jeżeli nie udało się uzyskać konsensu co do zajmowanych stanowisk. 

Projekt rozporządzenia

 Uzasadnienie do projektu rozporządzenia

image006image007

Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się: 

  • zwiększenia nakładów na oświatę i wychowanie,
  • 20% wzrostu wynagrodzenia nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia br., wzrostu wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych,
  • oraz powiązania nauczycielskich wynagrodzeń ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce. 

https://www.facebook.com/znpedupl/videos/1675298696176537

ZNP: Domagamy się 20% wzrostu płac od stycznia br. - ZNP : ZNP

OECD: Polskie państwo płaci nauczycielom skandalicznie mało

Prezes ZNP przypomniał, że OECD w najnowszej edycji raportu „Education at a Glance” nie pozostawia złudzeń – polskie państwo płaci nauczycielom skandalicznie mało.  Specjaliści z OECD porównali zarobki nauczycieli szkół podstawowych m.in. po przepracowaniu 10 lat. W tym zestawieniu polscy nauczyciele znaleźli się na czwartym miejscu od końca (!) wśród krajów OECD. Gorzej zarabiają jedynie nauczyciele na Węgrzech, Słowacji  i w Grecji. W raporcie porównano także maksymalne zarobki nauczycieli szkół podstawowych w szczytowym momencie kariery. Wynagrodzenie polskiego nauczyciela w szczytowym punkcie kariery stanowi zaledwie 55,2 proc. średnich zarobków nauczycielskich w OECD i 54,8 proc. średniej w UE. 

Od stycznia 2022 r. duża część nauczycieli w Polsce otrzymuje dodatek wyrównawczy, bo ich pensja jest niższa od wynagrodzenia minimalnego! Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie wzrosło o 210 zł – do 3010 zł. Młody nauczyciel z tytułem magistra   i przygotowaniem pedagogicznym zarabia obecnie 2949 zł brutto, czyli o 61 zł mniej niż wynosi nowa stawka dla osób bez wykształcenia pracujących na najniższej krajowej!  

GUS: Płace nauczycieli

W listopadzie ub.r. Główny Urząd Statystyczny przygotował raport na temat zarobków   w gospodarce. Wymieniono w nim przeciętne zarobki różnych grup pracowników. Wśród nich także pracowników, których określono mianem “wykonujących prace proste”. Pensja pracownika wykonującego “proste prace” to 3576 zł brutto. Płaca zasadnicze aż w 11 z 12 grup zaszeregowania nauczycieli jest niższe od pensji osoby wykonującej „proste prace”?  

Nauczyciel stażysta z licencjatem, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 2800 zł. To o prawie 800 zł mniej! Jego kolega z tytułem magistra, a więc po dwóch dodatkowych latach studiowania, może liczyć 2818 zł brutto! Trzysta tysięcy polskich nauczycieli otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze mniejsze niż osoby, którym pracodawcy zlecają wykonywanie „prac prostych”. 

Wspólne działania ZNP i FZZ

W lutym br. dwa związki – Związek Nauczycielstwa Polskiego i WZZ „Forum – Oświata” – poinformowały, że aktualne są wspólne ustalenia zawarte w porozumieniu związków zawodowych z 13 października 2021 r., zgodnie z którymi domagamy się wzrostu wynagrodzeń oraz:

  • powiązania wysokości minimalnych stawek wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej,
  • przywrócenia nauczycielom uprawnień do emerytur na zasadach określonych w art. 88 Karty Nauczyciela.

ZNP i FZZ wystąpiły do Rady Dialogu Społecznego o dokonanie zmian w ustawie   o rozwiązywaniu sporów zbiorowych w celu umożliwienia prowadzenia sporu zbiorowego  w oświacie ze stroną rządową oraz samorządową (a nie jak dziś z dyrektorem placówki).

ZNP i FZZ deklarują podjęcie wspólnych działań na rzecz wzrostu wynagrodzeń w oświacie.

Rada Dialogu Społecznego

W środę, 30 marca Rada Dialogu Społecznego m.in. z udziałem ministra edukacji zajmie się aktualnymi problemami w oświacie. Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego rozpocznie się   o godz. 11.00 w Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog przy ul. Bolesława Limanowskiego 23 w Warszawie. 

 

image008image009.jpg
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy Karta Nauczyciela w zakresie podwyższenia nauczycielskich pensji. Nowelizacja ta jest projektem poselskim, dlatego nie była konsultowana z partnerami społecznymi. W ciągu dwóch dni odbyło się pierwsze, drugie i trzecie czytanie projektu ustawy.

Przedstawiciel ZNP – podczas posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – krytycznie odniósł się do ww. projektu ustawy w zakresie trybu pracy, nieprawdziwego uzasadnienia, a przede wszystkim do proponowanego wzrostu wynagrodzenia nauczycieli,  tj. o 4,4 proc. od 1 maja 2022 r.

W czasie prac sejmowych zgłaszane były poprawki do projektu ustawy przez Koalicję Obywatelską, a także Lewicę. Propozycja ZNP, którą przekazaliśmy premierowi  Morawieckiemu w styczniu br., dotycząca wzrostu wynagrodzenia nauczycieli  o 20 proc. została zgłoszona jako poprawka przez posłankę Agnieszkę Dziemianowicz -Bąk.

W trzecim czytaniu poprawka ta została odrzucona przez posłów Zjednoczonej Prawicy stosunkiem głosów 228 do 223. Inne poprawki zwiększające wynagrodzenie nauczycieli ponad 4,4 proc. również zostały odrzucone.

Dalsze procedowanie ustawy odbędzie się w Senacie – ZNP będzie zgłaszał poprawkę zwiększającą wynagrodzenie nauczycieli o 20 proc. z wyrównaniem od stycznia br.

Pierwsze czytanie nowelizacji karty nauczyciela (podwyżki 4,4% )

iTV Sejm – transmisje – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej

Nowelizacja Karty z propozycją wzrostu wynagrodzeń o 4,4% od 1 maja - ZNP : ZNP

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco.
Śledź nasze profile
w social mediach.

>Facebook

>Twitter

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 12 gości.

Licznik odwiedzin

496025
Dzisiaj132
Wczoraj457
W tym tygodniu3262
W tym miesiącu9949

Search

facebook_page_plugin