Aktualności

 
Komunikat ZNP (21.04.2022) 

image034

 

21 kwietnia 2022 r. minister edukacji Przemysław Czarnek powiedział w „Porannej rozmowie RMF FM”, że „36 proc. podwyżka została odrzucona przez związki zawodowe”. 

To nieprawda.  

Wszystkie związki zawodowe – także prorządowa “S” – odrzuciły niekorzystne propozycje MEiN dotyczące statusu zawodowego nauczyciela przedstawione przez ministra edukacji podczas negocjacji toczących się w 2021 roku. 

Ostatnie spotkanie negocjacyjne ze związkami zawodowymi odbyło się 7 grudnia 2021 r. w gmachu Ministerstwa Edukacji i Nauki. Od tego czasu ministerstwo edukacji nie zwołało kolejnych rozmów na temat zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli.  

Według strony społecznej, propozycje MEiN uderzały w prestiż zawodu nauczyciela. 

Minister Przemysław Czarnek proponował m.in.:

  • podniesienie pensum o 4 godziny, 
  • wprowadzenie 8 godzin „karcianych”, 
  • proporcjonalne – do wydłużonego czasu pracy – podniesienie wynagrodzenia. 

Minister edukacji twierdzi teraz, że związki zawodowe odrzuciły propozycję 36% podwyżek. To nieprawda. 

Związki odrzuciły propozycje ministra Czarnka polegające na: 

  •          zwiększeniu ewidencjonowanych godzin pracy, 
  •          faktycznym zmniejszeniu stawki godzinowej wynagrodzenia, 
  •          zmniejszeniu wymiaru urlopu wypoczynkowego, 
  •          likwidacji analizy średnich wynagrodzeń jako instrumentu kontrolnego osiągania ustawowych stawek wynagrodzenia, 
  •          likwidacji dodatku uzupełniającego, 
  •          likwidacji świadczenia na start dla nauczycieli stażystów, 
  •          likwidacji funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli na zasadach określonych w pragmatyce nauczycielskiej, 
  •          likwidacji świadczenia urlopowego, 
  •          zmniejszeniu wysokości dodatku wiejskiego. 

Zdaniem ZNP, wprowadzenie tych propozycji MEiN skutkowałoby dramatycznym pogorszeniem statusu zawodowego nauczycieli i pogłębieniem kryzysu kadrowego, jaki od dwóch lat obserwujemy w szkołach i przedszkolach.

Komentarz 

– oferowany nauczycielom wzrost wynagrodzeń wahał się od 11,3% do 14%. Nauczyciele, jako grupa zawodowa, nie otrzymali propozycji podwyżek o 36%, o której mówi  minister Czarnek Ostatnie rozmowy odbyły się 7 grudnia ub.r. Zgodnie z protokołem kolejna tura miała się odbyć między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem, ale się nie odbyła. To minister nie kontynuował rozmów.

Czarnek twierdzi, że chciał podnieść pensje nauczycieli o 36 proc. ZNP: Smutne jest, że minister posługuje się kłamstwem – Głos Nauczycielski (glos.pl)

 

 

 

 

 

 image036image038

 

 

 

 

 

 

Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia MEiN o podwyżkach w wysokości 4,4% od maja br. Daje to średnioroczny wzrost średniego wynagrodzenia w wysokości 2,93%. Tymczasem planowany wzrost inflacji w 2022 r. wynosić ma 10,8%. W roku 2022 nastąpi więc faktyczna obniżka wynagrodzeń nauczycieli o 7,87%.

OPINIA ZNP

Warszawa,  14 kwietnia 2022 r.

Szanowny Pan

Przemysław Czarnek

Minister Edukacji i Nauki

W nawiązaniu do pisma Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2022 r. (DWST-WPZN.5000.1.2022.BA), dotyczącego projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Związek Nauczycielstwa Polskiego stwierdza, że nie spełnia ono oczekiwań w zakresie wysokości wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego.                        

Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie opiniuje ww. projekt rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia nie uwzględnia propozycji ZNP odnośnie podwyżki wynagrodzenia zasadniczego, jak również w ogóle nie przewiduje jakiegokolwiek wzrostu wynagrodzenia. 

Związek Nauczycielstwa Polskiego wnosi o wzrost stawek wynagrodzenia zasadniczego o 20% z wyrównaniem od 1 stycznia br.

I.  Zaplanowana w treści rozporządzenia podwyżka jest związana z art. 1 projektu ustawy z dnia 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (druk senacki nr 677), który przewiduje dodanie w ustawie – Karta Nauczyciela art. 93a, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 KN zwiększa się o 4,4%.

Daje to średnioroczny wzrost średniego wynagrodzenia w wysokości 2,93%. Tymczasem planowany wzrost inflacji w 2022 r. wynosić ma 10,8%.[1]

Zgodnie z treścią uzasadnienia projektu nowelizacji rozporządzenia minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli również wzrosną o 4,4% od dnia 1 maja 2022 r.

W związku z tym planowana podwyżka nie zneutralizuje nawet negatywnych skutków utraty siły nabywczej wynagrodzeń w roku 2022. Uznać więc można, że w roku 2022 nastąpi faktyczna obniżka wynagrodzeń nauczycieli o 7,87%.

Jest to okoliczność tym bardziej wymagająca krytyki, gdy polscy nauczyciele wyłącznie własnym wysiłkiem, bez wsparcia resortu edukacji, wkładają ogromny wysiłek nie tylko w zabezpieczenie prawidłowej opieki nad dużą liczbą dzieci z Ukrainy, ale także w organizację zaplecza programowego (znalezienie, przygotowanie i tłumaczenie materiałów do zajęć z tymi dziećmi) umożliwiającą merytoryczne prowadzenie zajęć z tymi dziećmi. Zatem podejmują pracę, która powinna zostać zorganizowana na poziomie centralnym przez resort edukacji w porozumieniu z resortem edukacji Ukrainy.

Związek Nauczycielstwa Polskiego stwierdza, że po raz kolejny nauczyciele są obarczani dodatkowym komponentem obowiązków pracowniczych, jak również pracy organizacyjnej zdecydowanie wykraczającej poza zakres ich kompetencji pracowniczych, bez adekwatnego odzwierciedlenia pracy w podwyżce wynagrodzenia.    

II.  Związek Nauczycielstwa Polskiego stoi na stanowisku, że podwyżka wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli musi nastąpić od 1 stycznia 2022 r. i musi się wiązać ze zmianą nowelizacji ustawy budżetowej państwa w zakresie konieczności zwiększenia kwoty bazowej dla nauczycieli i zabezpieczenia środków finansowych na realizację podwyżki.

Tylko w takiej sytuacji podwyżka wynagrodzenia będzie zgodna z dyspozycją art. 30 ust. 3 KN w zw. z ust. 11 KN.

W myśl art. 30 ust. 3 KN kwota bazowa jest określana dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Podwyżka kwoty bazowej pozwala na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego z zagwarantowaniem zabezpieczenia środków na sfinansowanie tego celu w budżecie państwa. 

Jednakże w związku z planowaną podwyżką stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, nie jest przewidziana nowelizacja ustawy budżetowej.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 KN wynagrodzenie zasadnicze jest jednym ze składników średniego wynagrodzenia nauczycieli, o którym mowa w art. 30 ust. 3 KN. Wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli powoduje także wzrost wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków od niego zależnych.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że powiązanie ustalenia kwoty bazowej dla nauczycieli w ustawie budżetowej, która obowiązuje od 1 stycznia, jest funkcjonalnie związanie z zastosowaniem art. 30 ust. 11 KN, stwierdzającym, że podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli następuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku.

To, że obecnie, ale również w roku 2019, podwyżka wynagrodzeń wprowadzana była z naruszeniem dyspozycji art. 30 ust. 11 Karty Nauczyciela, świadczy jedynie o niskich standardach stanowionego prawa. 

W ten sam sposób, a więc jako rażące naruszenie art. 30 ust. 3 KN, należy traktować regulację zawartą w treści ustawy zmieniającej ustawę Karta Nauczyciela (druk senacki nr 677), który w art. 1 przewiduje dodanie w ustawie – Karta Nauczyciela art. 93a, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli zostanie ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 KN. 

Nie ma żadnego uzasadnienia dla wprowadzenia mechanizmu podwyżki średniego wynagrodzenia nauczycieli w drodze odrębnej normy prawnej, a nie w ustawie budżetowej państwa, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 3 KN – z uwzględnieniem dyspozycji odnośnie terminu podwyższenia wynagrodzeń, określonej w art. 30 ust. 11 KN.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z procedowaną w parlamencie ustawą nowelizującą Kartę Nauczyciela zwiększenie średnich wynagrodzeń nauczycieli od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia 2022 r. nie będzie stosowane dla ustalenia w roku 2022 środków, o których mowa w art. 70 a ust 7 ustawy Karta Nauczyciela, przeznaczonych na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, środków o których mowa w art. 49 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy Karta Nauczyciela, przeznaczonych na wypłatę nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno–wychowawcze, a także środków na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa. 

III.  Negatywną zmianą jest także spłaszczenie tabeli ze stawkami wynagrodzenia zasadniczego w zakresie poziomu wykształcenia. Zlikwidowana została ostatnia kategoria poziomu wykształcenia, która obejmowała tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego, dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych oraz pozostałe wykształcenie. 

Kategoria ta została połączona z kategorią obejmującą tytuł zawodowy magistra bez przygotowania pedagogicznego, tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym.

Szczególnie w odniesieniu do nauczycieli z tytułem zawodowym licencjata zmiana będzie skutkowała zrównaniem wynagrodzenia tych nauczycieli, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne z tymi, którzy tego przygotowania nie posiadają. Biorąc pod uwagę, że brak przygotowania pedagogicznego w zasadzie umożliwia wykonywanie pracy nauczycielskiej jedynie w wyjątkowych sytuacjach, zrównanie stawek wynagrodzenia wydaje się naruszać zasadę równego traktowania w zatrudnieniu. 

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

 

 image039

 

12 kwietnia 2022 r. w Ministerstwie Edukacji i Nauki odbyły się rozmowy ze związkami zawodowymi dotyczące uzgodnienia projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie ws. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. 

Do rozmów uzgodnieniowych doszło w wyniku interwencji ZNP.

ZNP reprezentował wiceprezes ZG ZNP Krzysztof Baszczyński, przewodnicząca Komisji Ochrony Pracy Urszula Woźniak i przewodniczący Komisji Pedagogicznej Adam Młynarski.

Ww. projekt rozporządzenia nie spełnia oczekiwań ZNP zarówno w zakresie terminu wejścia w życie od 1 maja 2022 r., jak i wysokości wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego. Planowane zwiększenie stawek o 4,4% nie zneutralizuje nawet negatywnych skutków inflacji.

Związek domaga się 20% wzrostu wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia 2022 r. W tej sprawie zgłosiliśmy stosowne poprawki na forum Sejmu i Senatu podczas procedowania nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela dotyczącej podwyższenia średniego wynagrodzenia nauczycieli.

Przedstawiciel ZNP w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na następujące kwestie:

  • uzgodnienia powinny zostać rozpoczęte po zakończeniu procesu legislacyjnego nowelizacji Karty Nauczyciela w Parlamencie;
  • wzrost wynagrodzenia nauczycieli bez podniesienia kwoty bazowej, co jest ewidentnym przykładem niszczenia systemu wynagradzania nauczycieli;
  • ekspresowy tryb procedowania w Sejmie ustawy nowelizującej Kartę Nauczyciela, wykluczający partnerów społecznych z możliwości odniesienia się do projektu ustawy.

Strony nie osiągnęły porozumienia. Spotkanie uzgodnieniowe zakończyło się konkluzją dotycząca konieczności sporządzenia protokołu rozbieżności.

Relacja Głosu: Uzgodnienia w MEiN. Co dalej z podwyżkami w oświacie? – Głos Nauczycielski (glos.pl)

12 kwietnia 2022 r. podczas plenarnych obrad Senatu głosami 54 senatorów przyjęto poprawkę forsowaną przez ZNP dotyczącą 20% wzrostu wynagrodzenia nauczycieli, a także zabezpieczenia środków finansowych na ten cel

Poprawkę tę zgłosił senator Wojciech Konieczny (Koło Parlamentarne Polskiej Partii Socjalistycznej).

Związek Nauczycielstwa Polskiego dziękuje Senatorom, którzy poparli 20% wzrost wynagrodzenia nauczycieli.

Los przyjętych przez Senat poprawek zależy teraz od posłów. Dlatego ZNP zwrócił się do wszystkich związków zawodowych działających w oświacie z apelem o wsparcie działań ZNP przed ostatecznym głosowaniem na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Dla przypomnienia : ZNP wystąpił pisemnie do MEiN z wnioskiem o podjęcie uzgodnień (czyli negocjacji) na temat podwyżek w oświacie. 

Związek uważa, że zaproponowane stawki to dopiero wstęp do dyskusji o wynagrodzeniach w oświacie i wezwał MEiN do „podjęcia procedury uzgodnieniowej, polegającej na rozpoczęciu negocjacji ze związkami zawodowymi nad treścią rozporządzenia”.

Kilka dni po tym, jak Sejm uchwalił nowelizację Karty Nauczyciela, a w niej podwyżki dla nauczycieli w wysokości 4,4 proc. od 1 maja br., ministerstwo edukacji pokazało projekt rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Według autorów ustawy wprowadzającej podwyżki, ich celem jest „podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela, co ma istotny wpływ na jakość kształcenia”. Ten projekt rozporządzenia będzie przedmiotem uzgodnień podczas spotkania 12 kwietnia br.

„Podniesie prestiżu zawodu nauczyciela” ministerstwo edukacji wyceniło na 130-178 zł.     

O tyle mają wzrosnąć stawki wynagrodzenia zasadniczego w głównej grupie zaszeregowania.

Ministerstwo edukacji zaproponowało następujące stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (wszystkie kwoty brutto). Nauczyciele z tytułem zawodowym magistra z przygotowaniem pedagogicznym:
* nauczyciel stażysta – 3 079 zł, czyli o 130 zł więcej niż to jest obecnie
* nauczyciel kontraktowy – 3 167 zł, czyli o 133 zł więcej
* nauczyciel mianowany – 3 597 zł, czyli o 152 zł więcej
* nauczyciel dyplomowany – 4 224 zł, czyli o 178 zł więcej

11 kwietnia 2022 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego złoży w Senacie poprawkę do ustawy z dnia 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela z propozycją 20 proc. podwyżek od 1 stycznia br.

Poprawki zostaną przedstawione 12 kwietnia w Senacie na posiedzeniu Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

Poprawki autorstwa ZNP do ustawy z dnia 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela :

Art. 93a otrzymuje brzmienie:

1. W okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 20%.

2. Ilekroć w przepisach jest mowa o średnim wynagrodzeniu nauczycieli, o którym mowa w art. 30 ust. 3, w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. należy przez to rozumieć średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3, zwiększone o 20%.

Art. 2 otrzymuje brzmienie:

Podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli w związku ze zwiększeniem średniego wynagrodzenia nauczycieli, o którym mowa w art. 93a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, następuje nie później niż do dnia 30 czerwca 2022 r., z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2022 r. Przepisu art. 30 ust. 11 ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się.

Art. 4 otrzymuje brzmienie:

Środki niezbędne na średnie wynagrodzenie nauczycieli, o których mowa w art. 93a ust. 1 wraz z pochodnymi od wynagrodzeń są zagwarantowane przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego ZNP z dnia 14 lutego 2022 r. w sprawie wzrostu wynagrodzenia nauczycieli od 1 stycznia 2022 r. :

Prezydium Zarządu Głównego ZNP domaga się podjęcia w trybie pilnym rozmów w sprawie wzrostu wynagrodzenia nauczycieli o 20 proc. z wyrównaniem od stycznia 2022.

Projekt ustawy budżetowej na rok 2022 zamroził na poziomie roku 2020 kwotę bazową dla nauczycieli. Jest ona podstawą do określania wynagrodzenia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Zamrożenie kwoty bazowej oznacza w konsekwencji brak wzrostu wynagrodzenia nauczycieli. Dlatego Związek Nauczycielstwa Polskiego w czasie prac w parlamencie zgłosił poprawkę pozwalającą na wzrost wynagrodzenia od stycznia 2022 r. Niestety, w Sejmie Zjednoczona Prawica ją odrzuciła.

Spadek realnej wartości wynagrodzenia, wysoka inflacja, zamrożenie kwoty bazowej, a także obniżenie poborów nauczycieli w związku z wdrożeniem zmian podatkowych ogłoszonych w ramach Polskiego Ładu, upoważnia Prezydium Zarządu Głównego ZNP do żądania wzrostu wynagrodzenia nauczycieli.

Za Prezydium ZG ZNP

Sławomir Broniarz
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego



 

 image042

 

HiT ma wejść do szkół ponadpodstawowych od 1 września 2022 r. i zastąpi WOS na poziomie podstawowym. 

W marcu 2022 r. ministerstwo edukacji opublikowało dwa z trzech rozporządzeń dotyczących zmian w podstawie programowej do historii oraz wprowadzenia nowego przedmiotu – historia i teraźniejszość. 

Związek Nauczycielstwa Polskiego negatywnie zaopiniował projekt wprowadzający do systemu edukacji nowy przedmiot historia i teraźniejszość.

Źródło : www.znp.edu.pl



image001

 

image002

W dniu 6 kwietnia o godz. 12.00 odbędzie się posiedzenie Zespołów ds. społecznych i gospodarczych przy RWDS  w Gdańsku. 

  • Ocena sytuacji społeczno-gospodarczej Województwa pomorskiego na tle Polski.
  • Problemy Dialogu Społecznego w okresie pandemii.
  • Zarządzanie rozwojem umiejętności jako nowy format myślenia o rynku pracy i edukacji na przykładzie inicjatyw podejmowanych przez Samorząd WP.

Polecam zapoznanie się z prezentacjami :

Zarządzanie rozwojem umiejętności jako format myślenia na rynku pracy i edukacji  na przykładzie inicjatyw podejmowanych przez Samorząd Województwa Pomorskiego

Analiza SWOT województwa pomorskiego w ujęciu statystycznym

Porównanie danych statystycznych dotyczących zatrudnienia  i wynagrodzeń nauczycieli w latach  2019, 2020, 2021

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco.
Śledź nasze profile
w social mediach.

>Facebook

>Twitter

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 10 gości.

Licznik odwiedzin

495982
Dzisiaj89
Wczoraj457
W tym tygodniu3219
W tym miesiącu9906

Search

facebook_page_plugin