https://znp.edu.pl/kalendarium-2016-2023-nauczyciele-i-pracownicy-oswiaty-i-nauki-zrobiliscie-to/
Ochrona systemów demokratycznych oznacza aktywne wypowiadanie się, zainteresowanie sprawami publicznymi, walkę o własne prawa oraz prawa koleżanek i kolegów, a także uczennic i uczniów. Najbardziej skuteczne sposoby na poprawę losu naszych uczennic i uczniów, poprawę kondycji naszego zawodu oraz rozwój lokalnych społeczności to działania zbiorowe za pośrednictwem demokratycznych, niezależnych związków zawodowych”. Susan Hopgood i Fred van Leeuwen „25 lekcji o edukacji i demokracji” (2019)
Nauczyciele i Nauczycielki, Pracownicy i Pracowniczki oświaty i nauki, zrobiliście to! Dzięki Waszemu zaangażowaniu dokonuje się zmiana, na którą Ufamy, że kończy się czas pogardy do nauczycieli, czas hejtu i nagonek.
Oczekujemy, że edukacja stanie się przedmiotem merytorycznej rozmowy w Parlamencie i rządzie.
Oczekujemy godnych zarobków za dobrą i ważną pracę.
Wszyscy, którzy w ostatnich latach protestowali przeciwko pseudoreformom w edukacji, przeciwko niszczeniu statusu zawodowego nauczycieli, którzy proponowali konkretne rozwiązania i angażowali się w działania związkowe i obywatelskie, przyczynili się do zmiany!
Nauczyciele oraz pracownicy oświaty i nauki mają realny wpływ na bieg spraw. Od 2016 roku razem protestowaliśmy przeciwko złym zmianom w edukacji oraz tworzyliśmy konstruktywne projekty cały czas wierząc, że edukacja jest najważniejsza!
Ostatnie lata pokazują, że nawet w bardzo trudnych warunkach nauczyciele i pracownicy edukacji mają wpływ na przyszłość!
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wytrwałość!
Zespół Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki przygotował dokument “Politykę cyfrowej transformacji edukacji”, który obejmuje interwencje państwa w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w polskich szkołach i placówkach edukacyjnych. Na prośbę ZNP, CTC w MEiN zorganizował spotkanie konsultacyjne, na którym przedstawiliśmy nasze uwagi i propozycje do tego dokumentu. W prekonsultacjach wzięli udział m.in.: prezes okręgu pomorskiego ZNP, oraz członkowie ZO ZNP w Gdańsku. W ramach jego prekonsultacji przedstawiamy opinię przekazaną do MEiN.
Opinia:
https://znp.edu.pl/assets/uploads/2023/12/Opinia-ZNP-prekonsultacje-polityka-cyfrowej-transformacji.pdf
https://znp.edu.pl/prezydium-zg-znp-ws-wzrostu-wynagrodzen-nauczycieli-w-2024-r/
4 grudnia 2023 roku Prezydium Zarządu Głównego ZNP przyjęło uchwałę i stanowisko w sprawie wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2024 r. oraz wznowienia prac Sejmu X kadencji nad projektem inicjatywy obywatelskiej ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli” z 2021 r.
UCHWAŁA PREZYDIUM ZG ZNP z 4 grudnia 2023 r.
Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego ZNP w sprawie wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2024 r. oraz wznowienia prac Sejmu X kadencji nad projektem inicjatywy obywatelskiej ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli” z 2021 r.
https://znp.edu.pl/sejm-rozpatrzy-obywatelski-projekt-znp-zwiekszajacy-wynagrodzenia-nauczycieli/
Obywatelski projekt ZNP dotyczący powiązania nauczycielskich wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce wniesiony do Sejmu w listopadzie 2021 r. został w nowej X kadencji Sejmu skierowany przez Marszałka Sejmu Szymona Hołownię do pierwszego czytania w Sejmie.
Inicjatywa gwarantuje wzrost wynagrodzeń nauczycieli, ponieważ wiąże średnie i zasadnicze wynagrodzenia pedagogów z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce obowiązującym w III kwartale roku poprzedzającego, dzięki czemu wynagrodzenia nauczycieli rosną automatycznie wraz ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce.
Należy podkreślić, że Inicjatywa Obywatelska ZNP „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli” powstała w innym stanie prawnym – obowiązywał wtedy inny system awansu zawodowego. Zmianie uległa wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce oraz stosunek zasadniczego wynagrodzenia nauczyciela początkującego do wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego, a są to wskaźniki zawarte w treści obywatelskiego projektu ustawy.