ZDECYDOWANIE
NAJLEPSZA
PRZYNALEŻNOŚĆ

JAKOŚĆ JEST NIE TYLKO NASZYM STANDARDEM,
TO JEST RÓWNIEŻ KIERUNEK NASZEGO DZIAŁANIA

NASZE INNOWACJE STARTUJĄ Z MARZENIAMI I PLANEM

PROPONUJEMY ROZWIĄZANIA DLA ODWAŻNYCH

ZNP - NAJLEPSZA DROGA DO STARTU

DLATEGO WARTO BYĆ W ZNP

MASZ POMYSŁ - ZREALIZUJ GO DZISIAJ!!!

WAŻNE TERMINY:
POLECANE ARTYKUŁY:

 

5

ZDECYDOWANIE NAJLEPSZA PRZYNALEŻNOŚĆ
  • 1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Zdecydowanie Najlepsza Przynależność!

    JESTEŚMY
    Nauczycielami i nauczycielkami, pracownikami oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki działającymi w najstarszym i największym związku zawodowym w Polsce, istniejącym od 1905 roku.
    Jest nas ponad 200 tysięcy, skupionych w 16 okręgach wojewódzkich, 1300 oddziałach powiatowych i gminnych, 12 tysiącach ognisk w szkołach i placówkach.
    Swoim doświadczeniem wspierają nas seniorzy (Sekcja Emerytów i Rencistów), a entuzjazmem zarażają młodzi (Kluby Młodego Nauczyciela).
    Cenimy współpracę z samorządami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami edukacyjnymi.
    Jesteśmy członkami 30-milionowej światowej społeczności zrzeszonej w Międzynarodówce Edukacyjnej, z której dorobku korzystamy i której dorobek wzbogacamy.

    CHCEMY
    Dobrej publicznej edukacji dla wszystkich
    Bezpłatnego kształcenia na wszystkich poziomach edukacji
    Godnych wynagrodzeń

    PROPONUJEMY
    Wzrost nakładów na edukację
    Odchudzenie podstaw programowych
    Kształcenie umiejętności zamiast nauki pamięciowej
    Zmniejszenie biurokracji w szkołach
    Zwiększenie autonomii szkół i nauczycieli

    BRONIMY
    Godności zawodu nauczyciela
    Odpowiednich warunków pracy i płacy

    INICJUJEMY
    Obywatelskie projekty ustawodawcze
    Edukacyjne strategie i debaty
    Kampanie i akcje społeczne na rzecz edukacji
    Akcje protestacyjne
    Negocjacje płacowe
    Projekty edukacyjne z organizacjami pozarządowymi i międzynarodowe projekty

    OFERUJEMY
    Pomoc prawną
    Bezpłatne poradnictwo prawne
    Reprezentowanie przez przedstawiciela związkowego przed sądem I i II instancji
    Wniesienie skargi kasacyjnej
    Reprezentowanie przed Sądem Najwyższym w sprawach z zakresu: prawa pracy, prawa oświatowego i związkowego, ubezpieczeń społecznych
    Wsparcie finansowe w szczególnych przypadkach życiowych
    Opiekę nad członkami emerytami wymagającymi pomocy
    Rzetelną informację
    Wsparcie zawodowe
    Bogatą ofertę szkoleń, wymianę doświadczeń
    Wydawnictwa

    WIERZYMY w :
    Sprawiedliwość społeczną, gwarantującą każdemu prawo do edukacji, wszechstronnego rozwoju jego talentów i umiejętności dla osiągnięcia szczęścia i niezależności
    Równość szans, zapewniającą wszystkim, bez względu na status społeczny i miejsce zamieszkania, dobrą edukację, szacunek dla ich godności i odmienności
    Demokrację, której filarem jest edukacja obywatelska kształcąca zaangażowanych, świadomych i odpowiedzialnych członków społeczeństwa

    Profesjonalizm nauczycielek i nauczycieli oraz pracownic i pracowników edukacji
    Partnerstwo z rodzicami, lokalnymi społecznościami, środowiskiem naukowym służące osiągnięciu przez uczennice i uczniów coraz lepszych wyników
    Współdziałanie członkiń i członków Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz naszych sympatyków, zapewniające bardziej skuteczne działanie na rzecz edukacji jako dobra wspólnego

    Dołącz do nas!

  • YOUTUBE ZNP przedstawia

    482






     

    GRAFIKA

  • INFORMACJA NR 21 z dnia 13 kwietnia 2024r.

    image001image003image005

     

     

     

     

     

     

    W Okręgu POMORSKIM rozpoczęły się oddziałowe zebrania sprawozdawczo-wyborcze/ oddziałowe konferencje delegatów, na których wielu działaczy związkowych podejmuje decyzje o pełnieniu odpowiedzialnych funkcji w szeregach naszej organizacji w kolejnych latach 2024-2029. 
    Nie będzie to łatwa kadencja, a raczej wymagająca wielkiej determinacji w działaniach. Wyzwania przed którymi staną nowe władze organizacji pomorskiego #ZNPwymagać będą ciągłego doskonalenia w pogłębianiu wiedzy z zakresu prawa związkowego i oświatowego oraz jego interpretacji. 
    Pamięć o tym, że ZNP jest jednolitym, dobrowolnym, niezależnym i samorządnym związkiem zawodowym pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki sprawi, że Wasze działania będą skuteczniejsze i spełnią oczekiwania członkiń i członków naszej związkowej rodziny. 
    Wierzymy, że każde zebranie/konferencja wypracuje cenne uwagi i wnioski, które staną się impulsem do wypracowania strategii i programu działania ZNP na kolejne lata. Powodzenia
    Razem możemy więcej!
    @obserwujący #znpdziała #razemwznp

  • INFORMACJA NR 20 z dnia 13 kwietnia 2024r.

    image009

    W Okręgu Pomorskim zakończyły się wybory w ogniskach, Oddziałowych Sekcjach Emerytów i Rencistów, Okręgowej Sekcji Emerytów i Rencistów. W dalszym ciągu trwają  wybory w Oddziałach ZNP. Udział w zebraniach członków naszej organizacji jest zadawalająca. Niemalże w każdej  strukturze organizacyjnej Związku  pojawiają się nowi działacze, którzy podjęli wyzwania związkowe w kadencji 2024-2029r. Jesteśmy przekonani, że przy wsparciu Koleżanek i Kolegów  z dużym bagażem związkowych doświadczeń, zakładowe organizacje związkowe sprostają nowym wyzwaniom, jakie niosą ze sobą zaproponowane przez resort edukacji zmiany w organizacji pracy szkoły.

  • INFORMACJA NR 19 z dnia 13 kwietnia 2024r.

    image011image013image015image017

     

     

     

     

     

    8 kwietnia ukonstytuował się Okręgowy Klubu Młodego Nauczyciela: Przewodnicząca kol. Marta Raniszewska, wiceprzewodnicząca: kol. Dominika Gutowska wiceprzewodniczący kol. Mateusz Majka.

    Gratulujemy

    Mają w sobie #MEGA MOC !!!!

    Polecamy wywiad z Martą Raniszewską - Przewodniczącą Okręgowego Klubu Młodego Nauczyciela oraz Oddziałowego Klubu Młodego w Gdańsku, w najnowszym Głos Nauczycielski:

    "Postanowiłam się również zaangażować w działalność związku zawodowego, ponieważ zrozumiałam, że nauczycielom potrzebne jest wsparcie. (...) Zdecydowałam więc, że sama się zaangażuję. Początkowo postanowiłam po prostu zapytać, jakie możliwości są dostępne dla mnie w ramach #ZNP. Kiedy po rozmowie z prezesem ogniska zaproponowano mi mnóstwo rzeczy w ramach rozwoju dodatkowego, pomyślałam – wchodzę w to”.

    Więcej przeczytacie w Głosie!

    #razemwznp #znpdziała

  • INFORMACJA Nr 18 z dnia 13 kwietnia 2024r.

    image023image025

     

     

     

     

     

     

    Koleżanki i Koledzy – Prezesi Oddziałów ZNP

    Kolega Franciszek Potulski dysponuje danymi dotyczącymi liczby uczniów, wielkości części oświatowej subwencji ogólnej w latach 2023 i 2024, koszty wykonania zadań oświatowych  w stosunku do subwencji i wysokością wynagrodzeń nauczycieli w roku 2023.

    Dane każdy Prezes Oddziału ZNP może  uzyskać za pośrednictwem Okręgu dla wskazanej gminy (lub paru gmin). Proszę kontakt z SEKRETARIATEM okręgu pomorskiego ZNP

    Analiza części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2024  (subwencja oświatowa)

    Więcej...
  • INFORMACJA Nr 17 z dnia 13 marca 2024r.

    image027

    12 marca 2024 r. delegacja ZNP w składzie: Bożena Dwornik, przewodnicząca Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP i Ewa Stelmach, członek Prezydium KSPAiO oraz Grzegorz Gruchlik, wiceprezes ZG ZNP, spotkała się z dr. Liwiuszem Laską, Dyrektorem Generalnym w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

    Rozmowy dotyczyły sytuacji pracowników administracji i obsługi placówek samorządowych placówek oświatowych. Przedstawiciele ZNP postulowali m.in. wyłączenie dodatków z płacy minimalnej i powiązanie jej z wynagrodzeniem zasadniczym. Zgodnie z ustaleniami, rozmowy będą kontynuowane.

  • INFORMACJA NR 16 z dnia 11 marca 2024

    image029image031

     

     

     

     

     

     

     

    Już po raz 17. spotkała się Pomorska Rada Oświatowa, kilkaset osób - dyrektorów szkół, samorządowców, nauczycieli i ekspertów wspólnie debatowało nad kierunkami zmian w polskiej oświacie. Dziękujemy za zorganizowanie przez MARSZAŁKA Wojewodztwa Pomorskiego I części debaty o przyszłości polskiej edukacji w dniu 11 marca godz.11.00 - 14.00 w Gdańsku. Dziękujemy za udział w debacie kol. Sławomirowi Broniarzowi- Prezesowi ZNP oraz członkom i członkiniom ZNP okręgu pomorskiego. W Pomorskiej Radzie Oświatowej z ramienia ZNP zasiadają: Elżbieta Markowska - prezes okręgu pomorskiego ZNP oraz Franciszek Potulski - były sekretarz stanu w MENIS /2003-2004/.

    Przypomnijmy, że PRO jest społecznym organem systemu oświaty, działającym w województwie pomorskim. Powołana została przez sejmik województwa w 2016 roku. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym i koncentruje się na rozpoznawaniu potrzeb oświatowych na obszarze województwa pomorskiego oraz nakreślaniu sposobów ich zaspokajania.

    image033

    11marca br godz.14.00- 16.00 kolejne spotkanie zorganizowane z inicjatywy Pani Wojewody Beaty Rutkiewicz OKRĄGŁY STÓŁ DLA POMORSKIEJ EDUKACJI / II części / w którym udział wzięli kurator pomorski, przedstawiciele samorządów, pracodawców, organizacji uczniowskich, związków zawodowych, pracownicy naukowi uczelni wyższych, dyrektorzy, nauczyciele.

    Prezes okręgu pomorskiego ZNP kol. Elżbieta Markowska w swoim 3 min. wystąpieniu odnosiła się do: praw i obowiązkow uczniów w kontekście praw i obowiązkow nauczycieli, funkcjonujących komisjach dyscyplinarnych dla nauczycieli w tym braku szkoleń specjalistycznych - prawnych dla osób prowadzących postępowania dyscyplinarne; warunkow i czasu pracy nauczycieli we wszystkich typach szkół i placówek oświatowych; trudności realizacji przez nauczycieli podstawy programowej w szkołach i placówkach specjalnych; przyczyn w pozyskiwaniu kadry nauczycielskiej na wszystkich etapach kształcenia w tym specjalistów do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; braku rownych szans "dostępności" uczniów z uwagi na niedostosowanie infrastruktury szkół i placówek dla dzieci i młodzieży z fizyczną niepełnosprawnością; systemowych rozwiązań nauczycielskich wynagrodzeń - szybkiego procedowania inicjatywy obywatelskiej ZNP - zmiany systemu wynagrodzenia nauczycieli, pozwalającej na kształtowanie wynagrodzeń w oparciu o przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, odejście od ustalanej co rocznie w ustawie budżetowej kwoty bazowej uchwalanej przez parlament oraz wpływów politycznych; poprawy wizerunku nadzoru pedagogicznego i zatrudnianiu wysokiej klasy specjalistów - wizytatorów. Samorządowcy podnosili problemy związane z : finansowaniem szkół i placówek niepublicznych; subwencji oświatowej - w tym jej zwiększenia na rzecz realizacji zadań oświatowych zlecanych przez państwo; przekazaniu niektórych kompetencji kuratorów do centrów edukacji nauczycieli / placówek doskonalenia nauczycieli w tym zatrudniania przez te instytucje nauczycieli metodyków. Pracodawcy zgłaszali podwyższenie wagi dla niepełnosprawnego ucznia w szkołach branżowych. Uczelnie wyższe przedstawiały problemy związane z kształceniem nauczycieli i w późniejszych etapach ich doskonaleniem przez firmy zewnętrzne.

    Pani Wojewoda pomorska zobowiązała uczestników do pisemnego przesłania uwag i propozycji zmian na adres Urzędu Województwa Pomorskiego w celu wypracowania dokumentu dla Pani minister /w ciągu trzech tygodni/.

    Dziękujemy kol.Elzbiecie Markowskiej - Prezesowi okręgu pomorskiego ZNP za aktywny udział i reprezentowanie środowiska pomorskiego ZNP w wydarzeniu.

  • INFORMACJA NR 15 z dnia 11 marca 2024

    image035

    Zakaz zadawania prac domowych ingeruje w autonomię nauczyciela

    ZNP opiniując ministerialny projekt ws. oceniania, zwraca uwagę, że zakaz zadawania prac domowych ingeruje w autonomię nauczyciela. Odebranie nauczycielowi prawa do wyboru stosowanych przez niego metod dydaktycznych stanowi ingerencję w autonomię nauczyciela. Podważa jego kompetencje i ogranicza możliwość realizacji celów dydaktycznych w sposób uznany za najwłaściwszy wobec potrzeb i możliwości uczniów.

    Wg ZNP, w miejsce takiej ingerencji w metodykę nauczania lepsze byłoby wydanie rekomendacji, wytycznych służących efektywnemu wykorzystaniu samodzielnej pracy ucznia i określeniu jej miejsca w procesie dydaktycznym. 

    Zamiast likwidować prace domowe, należy je ograniczyć oraz czynić z nich lepsze narzędzie nauki. 

    Zdaniem ZNP, jeśli nauczyciel może zadać uczniowi pracę domową, to należy również umożliwić uczniowi uzyskanie oceny z odrobionej pracy.

    Więcej...
  • INFORMACJA NR 14 z dnia 1 marca 2024r.

    image037

    – To nauczyciele wymagają dzisiaj największego wsparcia i dowartościowania – mówił dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych podczas środowej (28.02.2024) konferencji „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania”współorganizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W konferencji uczestniczył prezes ZNP Sławomir Broniarz oraz przedstawiciele Związku.

    Ministrowie, parlamentarzyści, specjaliści, przedstawiciele organizacji pozarządowych dyskutowali o rozwiązaniach na rzecz systemowego wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jednym z wątków dyskusji był także dobrostan nauczycieli i nauczycielek. 

    Dr Gajderowicz przywołał wyniki badania PIRLS z 2021, które porównywało dobrostan nauczycieli, ich satysfakcję zawodową, ich poczucie przynależności  między rokiem 2016 a 2021. 

    – Dobrostan uczniów jest bardzo, bardzo nisko, ale można być jeszcze niżej, jeśli chodzi o to, co się wydarzyło w ostatnich latach z tymi, którzy w największym stopniu są blisko uczniów, z tymi, o których w takiej dyskusji jak dzisiaj, mówi się zdecydowanie za mało – z nauczycielami – zaznaczył. 

    Podczas spotkania został zaprezentowany projekt IBE pn. “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, działań z obszaru wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które są realizowane przez MEN i inne instytucje (w tym organizacje pozarządowe). 

    Wskazano cztery priorytety działań na rzecz poprawy kondycji psychicznej uczniów: promocja zdrowia psychicznego, profilaktyka, pomoc w kryzysie, pomoc w powrocie do zdrowia.

  • INFORMACJA NR 13 z dnia 19 lutego 2024r.

    image002

    1 stycznia 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce wzrosło do 4242 zł brutto. Dlatego niektórzy nauczyciele otrzymują wyrównanie z tytułu niższego uposażenia niż przewidują przepisy prawa pracy. Są jednak samorządy, które sygnalizują chęć potrącania wypłaconych dodatków wyrównawczych w momencie wejścia w życie zapowiadanych przez rząd podwyżek dla nauczycieli. Dlatego Związek Nauczycielstwa Polskiego przygotował opinię prawną w tej sprawie. Zgodnie z nią, takie potrącenie z wynagrodzenia pracownika może nastąpić tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie! 

    Opinia ZNP ws. potrącania wyrównań wypłaconych w związku z nieosiąganiem przez nauczycieli stawek minimalnego wynagrodzenia w kontekście następczej podwyżki wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli

    1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (dalej – r.zm.r.płac.) zmieniającego tabelę w rozporządzeniu płacowym nauczycieli, określającej stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego, wejdzie w życie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2024 r.  W związku z tym zwiększone stawki wynagrodzenia zasadniczego będą wypłacane z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2024 r.

    Jednocześnie należy zauważyć, że dotychczas obowiązująca tabela w rozporządzeniu określającym minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli w większości przypadków zawierała kwoty niższe niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2024 r., określonego w § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. poz. 1893) – dalej r.w.m.w.p.

    W związku z tym nauczycielom, których wynagrodzenie nie osiągnęło w danym miesiącu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. w kwoty 4242 zł określonej w § 1 r.w.m.w.p., wypłacany był dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 ze zm.) – dalej u.m.w.p.

    2. Zgodnie z treścią art. 7 u.m.w.p. jeżeli w danym miesiącu, z uwagi na terminy wypłat niektórych składników wynagrodzenia lub rozkład czasu pracy, wynagrodzenie pracownika jest niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, następuje uzupełnienie wynagrodzenia do tej wysokości w postaci wyrównania (dodatek wyrównawczy).

    Obecnie pojawiają się informacje, że dodatek wyrównawczy wypłacony na podstawie art. 7 u.m.w.p. będzie potrącany po wypłaceniu zaktualizowanych stawek wynagrodzenia zasadniczego na podstawie rozporządzenia płacowego – z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 r.

    3. Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego potrącenie wypłaconego dodatku wyrównawczego jest nieprawidłowe z tego względu, że dodatek wyrównawczy, o którym mowa w art. 7 u.m.w.p., ustalany jest w określonym miesiącu, w odniesieniu do wynagrodzenia osiągniętego w tymże miesiącu, a także w związku z nieosiągnięciem w tym miesiącu kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

    Jeżeli nauczyciel nie osiągał wysokości wynagrodzenia minimalnego (4242 zł) w styczniu czy lutym, wypłacenie wyrównania na podstawie § 1 r.zm.r.płac., nie zmienia zasadności wypłacenia dodatku wyrównawczego na podstawie art. 7 u.m.w.p. w miesiącu styczniu czy lutym, niezależnie od wyrównania wypłaconego później na podstawie rozporządzenia płacowego nauczycieli.

    W treści art. 6 i 7 u.m.w.p. nie została bowiem przewidziana formuła uśredniania wynagrodzenia np. z okresu kwartału i dopiero przy ustaleniu, że średnie wynagrodzenie z ww. okresu nie osiąga wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, dodatek wyrównawczy jest wypłacany.

    W treści art. 6 i 7 u.m.w.p. przewidziano natomiast zasadę, że jeżeli w danym miesiącu nie jest osiągane wynagrodzenie minimalne, wypłacany jest dodatek wyrównawczy.

    Z tego względu zdaniem ZNP określanie wypłaconego dodatku wyrównawczego na podstawie art. 7 u.m.w.p. jako świadczenia nienależnego należy traktować jako czyn, o którym mowa w art. 282 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.) – dalej k.p.

    Zgodnie z treścią art. 282 § 1 pkt 1 k.p. kto wbrew obowiązkowi wysokość wynagrodzenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń – podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

    4. Przepisy prawa pracy ze względu na realizację naczelnej zasady ochrony wynagrodzenia za pracę, umożliwiają potrącenie wynagrodzenia tylko w przypadkach wyraźnie określonych w treści ustawy Kodeks pracy.

    Dyspozycja art. 87 k.p. nie obejmuje jednak sytuacji wskazanej w omawianej sprawie, więc pracodawca nie może potrącić wypłaconego dodatku wyrównawczego w kolejnym terminie płatności bez zgody pracownika.

    Stąd ewentualne zastosowanie może mieć jedynie art. 91 § 1 k.p., zgodnie z którym należności inne niż wymienione w art. 87 k.p., mogą być potrącane z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie.

    Z przepisu wynika więc norma, że brak zgody pracownika na potrącenie „innych należności” powoduje wystąpienie skutecznie prawnej przeszkody dokonania przez pracodawcę takiego potrącenia. 

    W takiej sytuacji pracodawca może dochodzić swego żądania tylko przed sądem, który dokona oceny czy w sprawie występuje podstawa do uznania wypłaty dodatku wyrównawczego jako świadczenia nienależnego.

    Sporządził Krzysztof Lisowski

    W styczniu br. Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Minister Pracy z wnioskiem o znowelizowanie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w ten sposób, aby wśród składników wynagrodzenia niezaliczanych do płacy minimalnej zostało uwzględnione wynagrodzenie z tytułu pracy w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw

    Obecnie nauczyciele wykonujący dodatkową pracę w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw, mają zdecydowanie gorszą sytuację prawną w zakresie prawa do wyrównania w porównaniu do tej samej grupy nauczycieli, którzy nie realizują zajęć w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw.

  • INFORMACJA NR 12 z dnia 8 lutego 2024r.

    image004

    Związek Nauczycielstwa Polskiego opowiada się za jak najszybszą wypłatą podwyżek dla nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia br. Dlatego z uwagi na kalendarz prac legislacyjnych Związek zakończył dziś etap uzgodnień projektu rozporządzenia płacowego MEN, aby nauczyciele mogli już w marcu otrzymać obiecane podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia.

    Podczas dzisiejszych rozmów przedstawiciele ZNP zaproponowali:

    – przesunięcia w ramach budżetu przeznaczonego na podwyżki dla nauczycieli, aby zwiększyć wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli mianowanych (poprzez zwiększenie udziału płacy zasadniczej w ogólnym wynagrodzeniu nauczycieli mianowanych do 70 proc.). Wg ZNP jest to konieczne, ponieważ propozycja płacowa MEN oznacza, że różnica pomiędzy wynagrodzeniem zasadniczym nauczyciela początkującego a mianowanego wyniesie tylko 149 zł;

    – wznowienie rozmów przed 1 września br. o wzroście wynagrodzeń nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli mianowanych jeszcze w tym roku budżetowym;

    – wyłączenie godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw z konstrukcji średniego wynagrodzenia nauczycieli, ponieważ jest to dodatkowa praca (godziny te zawyżają konstrukcję średniego wynagrodzenia);

    – zmianę systemu wynagrodzeń nauczycieli poprzez likwidację kwoty bazowej na rzecz powiązania wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce (obywatelska inicjatywa ZNP „Godne płace i wysoki prestiż”).

    Ministerstwo edukacji w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie ws. stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, zaproponowało następujące stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym:

    •       nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący) – 4 908 zł
    •       nauczyciel mianowany – 5 057 zł
    •       nauczyciel dyplomowany – 5 915 zł.

    Przedstawiciele ZNP doceniają skalę wzrostu wynagrodzenia nauczycieli, ponieważ takich podwyżek nie było w ostatnich latach! Jednak propozycja płacowa MEN pokazuje, jak niewielkie są obecnie zarobki nauczycieli, skoro nawet 33-procentowy i 30-procentowy wzrost płac nie zapewnia podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1500 zł.

    Podwyżka nie zapobiegła także dalszemu spłaszczeniu wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Dlatego podczas negocjacji Związek Nauczycielstwa Polskiego zaproponował

    • wzrost wynagrodzenia zasadniczego
    • zmniejszenie spłaszczenia wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego poprzez:

    – zwiększenie udziału płacy zasadniczej w ogólnym wynagrodzeniu nauczycieli szczególnie w kontekście nauczycieli początkujących i mianowanych,

    – zmianę systemu wynagrodzeń przez likwidację kwoty bazowej na rzecz powiązania wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce (wg. GUS),

    – wznowienie rozmów o wzroście wynagrodzeń nauczycieli jeszcze w tym roku budżetowym;

    – wyłączenie godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw z konstrukcji średniego wynagrodzenia nauczycieli.

    Na wniosek ZNP zostaną powołane przez MEN cztery grupy robocze

    •          ds. godzin ponadwymiarowych,
    •          kształcenia nauczycieli,
    •         emerytur,
    •          awansu zawodowego i oceny pracy,

    które jak najszybciej rozpoczną prace nad propozycjami nowych rozwiązań prawnych.

  • IINFORMACJA Nr 11 z dnia 1 lutego 2024r.

    image006

    1 lutego 2024 r. odbyło się spotkanie uzgodnieniowe projektu rozporządzenia płacowego MEN z udziałem kierownictwa resortu edukacji oraz przedstawicieli oświatowych związków zawodowych. 

    ZNP reprezentowali: prezes ZNP Sławomir Broniarz, wiceprezes ZG ZNP Urszula Woźniak oraz członkowie Zarządu Głównego ZNP Krzysztof Baszczyński, Elżbieta Markowska, Adam Młynarski i Edyta Książek. Natomiast ze strony MEN w spotkaniu uczestniczyli minister edukacji Barbara Nowacka oraz wiceministrowie Paulina Piechna-Więckiewicz i Henryk Kiepura.

    Projekt rozporządzenia

    W projekcie rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie ws. stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ministerstwo edukacji zaproponowało następujące stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego (tj. posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym):

    • nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący) – 4 908 zł
    • nauczyciel mianowany – 5 057 zł
    • nauczyciel dyplomowany – 5 915 zł.

    Postulaty ZNP

    Propozycja płacowa pokazuje, jak niewielkie są obecnie zarobki nauczycieli, skoro nawet 33-procentowy i 30-procentowy wzrost płac nie zapewnia podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1500 zł. Podwyżka nie zapobiegła także dalszemu spłaszczeniu wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Dlatego podczas dzisiejszych negocjacji przedstawiciele ZNP zaproponowali zmiany związane ze

    • wzrostem wynagrodzenia zasadniczego
    • oraz zmniejszeniem spłaszczenia wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego 

    poprzez:

    – zwiększenie udziału płacy zasadniczej w ogólnym wynagrodzeniu nauczycieli szczególnie w kontekście nauczycieli początkujących i mianowanych (propozycja płacowa MEN oznacza, że różnica pomiędzy wynagrodzeniem zasadniczym nauczyciela początkującego a mianowanego wynosi jedynie 149 zł),

    – powiązanie wynagrodzeń nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. 

    Przedstawiciele ZNP doceniają skalę wzrostu wynagrodzenia nauczycieli, ponieważ takich podwyżek nie było w ostatnich latach. W czasie 8 lat rządów PiS ówczesny rząd dwukrotnie zamroził pensje nauczycielskie. Wyglądało to następująco:

    •         w 2016 r. – 0 proc.,
    •         w 2017 r. – 1,3 proc. od stycznia,
    •         w 2018 r. – 5,35 proc. od kwietnia,
    •         w 2019 r. – 5 proc. od stycznia i 9,6 proc. od września,
    •         w 2020 r. – 6 proc. od września,
    •         w. 2021 r. – 0 proc.,
    •         w 2022 r. – 4,4 proc. od maja, a dla najmłodszych nauczycieli – dodatkowo 8-10 proc. od września,
    •         w 2023 r. – 7,8 proc. od stycznia.

    Tegoroczna podwyżka jest efektem determinacji protestujących nauczycieli i nauczycielek, angażujących się działania protestacyjne i obywatelskie ZNP w ostatnich latach!

    Ustalenia

    Podczas dzisiejszego spotkania ustalono, że:

    • na wniosek ZNP odbędzie się kolejna tura rozmów 8 lutegona temat propozycji ZNP zwiększenia udziału płacy zasadniczej w ogólnym wynagrodzeniu nauczycieli początkujących i mianowanych (po przedstawieniu przez MEN danych dotyczących wysokości poszczególnych składników wynagrodzenia),
    • zostaną powołane cztery grupy robocze(ds. godzin ponadwymiarowych, kształcenia nauczycieli, emerytur oraz awansu zawodowego i oceny pracy), które jak najszybciej rozpoczną prace nad propozycjami nowych rozwiązań prawnych.

    Ministra edukacji Barbara Nowacka zadeklarowała:

    – jak najszybsze wypłacenie 30- i 33–procentowych podwyżek z wyrównaniem od 1 stycznia br. mimo zawirowań budżetowych (31 stycznia br. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na rok 2024 i skierował budżet w trybie kontroli następczej do Trybunału Konstytucyjnego),

    – poparcie obywatelskiej inicjatywy ZNP dotyczącej powiązania wynagrodzeń nauczycielskich z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce,

    – wolę prowadzenia rozmów z partnerami społecznymi na temat zmian w edukacji i systemie wynagrodzeń nauczycieli oraz podwyżek w roku 2025,

    – prace nad obudową prestiżu zawodowego nauczycieli i dialogu społecznego.

    Inicjatywa obywatelska ZNP

    Zdaniem ZNP, punktem odniesienia przy kształtowaniu wysokości płac nauczycieli powinien być obiektywny wskaźnik, niezależny od decyzji polityków z rządzącej w danym momencie ekipy, co wynika z naszej obywatelskiej inicjatywy. 

    W ubiegłym tygodniu w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie naszego obywatelskiego projektu „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”. To propozycja powiązania wynagrodzeń nauczycielskich z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Liczymy na szybkie procedowanie naszej inicjatywy w Sejmie.

  • NFORMACJA NR 10 z dnia 29 stycznia 2024r.

    image008

    W czwartek 24 stycznia br. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (druk sejmowy nr 28). to inicjatywa Związku Nauczycielstwa Polskiego „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”, której celem jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli – w taki sposób, by wysokość płac nauczycielskich była powiązana z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Dzięki takiemu rozwiązaniu płace nauczycieli rosłyby wraz z zarobkami w innych branżach i nie byłyby uzależnione do decyzji polików z rządzącej w danym momencie ekipy.

    Prezes Związku Sławomir Broniarz przedstawił z mównicy sejmowej założenia obywatelskiego projektu zmieniającego system wynagradzania nauczycieli. - powiązania wynagrodzeń nauczycielskich z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce.

    – Projekt czeka w Sejmie na rozpatrzenie od 2021 r. Jeżeli chcemy nowoczesnego państwa, a sądzę, że jest to powszechne oczekiwanie, to trzeba postawić na edukację. Na dobrą  i nowoczesną szkołę z dobrze wynagradzanymi nauczycielami i nauczycielkami.

    Projekt trafił do dalszych prac w komisji sejmowej.

  • INFORMACJA NR 9 z dnia 19 stycznia 2024r.

    Projekt rozporządzenia płacowego

    image001

    19 stycznia br. Związek Nauczycielstwa Polskiego otrzymał do zaopiniowania projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie ws. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

    Ministerstwo edukacji zaproponowało następujące stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego (tj. posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym):

    • nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący) – 4 908 zł
    • nauczyciel mianowany – 5 057 zł
    • nauczyciel dyplomowany – 5 915 zł

    Ministerstwo edukacji zaproponowało zmiany, w wyniku których minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego wzrosną dla nauczycieli:

    • nieposiadających stopnia awansu zawodowego (nauczycieli początkujących) – o 1 218 zł;
    • mianowanych – o 1 167 zł;
    • dyplomowanych – o 1 365 zł.

    Projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związkowe.

    Spotkanie uzgodnieniowe projektu odbędzie się 1 lutego br. w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie.

    Przypominamy, że 4 grudnia 2023 roku Prezydium Zarządu Głównego ZNP przyjęło uchwałę i stanowisko w sprawie wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2024 r.:

    „Prezydium ZG ZNP wnosi o realizację od 1 stycznia 2024 r. zadeklarowanego przez demokratyczną opozycję w kampanii wyborczej co najmniej 30% wzrostu wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, jednak nie mniej niż 1500 zł.”

  • INFORMACJA NR 8 z dnia 16 stycznia 2024r.

    Porównaj nauczycielskie emerytury, zanim podejmiesz decyzję!

    image003

    ZNP przygotował plakat porównujący wcześniejsze emerytury i świadczenia kompensacyjne „Wcześniejsza emerytura czy świadczenie kompensacyjne? Porównaj nauczycielskie emerytury, zanim podejmiesz decyzję!” (PLAKAT TUTAJ).

    Porównujemy warunki, jakie trzeba spełnić, aby przejść na konkretne świadczenie, wysokość emerytury a także możliwość podjęcia pracy.

    Plakat będzie drukowany także w Głosie Nauczycielskim.

     Przypominamy także, że ZNP domaga się faktycznego przywrócenia art. 88 ustawy Karta Nauczyciela.

    W 2023 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego zgłaszał korzystne dla nauczycieli poprawki do ustawy wprowadzającej nowe emerytury dla nauczycieli, ponieważ zaproponowane w ustawie emerytury stażowe nie są powrotem do wcześniejszych emerytur, które obiecywał minister edukacji Przemysław Czarnek.

    Związek proponował wówczas m.in.:

    • zagwarantowanie, że emerytura stażowa nie będzie niższa od minimalnej,
    • umożliwienie nauczycielom otrzymującym emerytury stażowe pracy w szkole na pełnym etacie i bez zgody kuratora,
    • rozszerzenie kompensówek na nauczycieli m.in. poradni, pałaców młodzieży, centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego,
    • umożliwienie nauczycielom z kompensówką pracy w szkole na stałe, a nie tylko do końca sierpnia.

    Przypominamy komentarz ZNP w tej sprawie.

    Sejm przegłosował nowelizację Karty Nauczyciela wprowadzającą emerytury stażowe. Niestety ówczesna większość rządząca odrzuciła proponowane przez ZNP poprawki.

    ZNP domagał się i domaga się faktycznego przywrócenia art. 88 ustawy Karta Nauczyciela.

  • INFORMACJA NR 7 z dnia 16 stycznia 2024r.

    Wniosek ZNP do Ministerstwa Cyfryzacji dot. rozszerzenia grupy nauczycieli uprawnionych do bonu na laptop

    image005

    Związek Nauczycielstwa Polskiego w piśmie do Ministra Cyfryzacji z 16 stycznia 2024 roku wnioskuje o:

    • włączenie nauczycieli przedszkoli i poradni psychologiczno-pedagogicznych do grupy nauczycieli uprawnionych do bonów na laptop,
    • przyspieszenie objęcia bonami na laptop nauczycieli klas I – III szkół podstawowych oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych,
    • rozpoczęcie dyskusji o koordynacji działań w zakresie cyfryzacji placówek oświatowych w kontekście tworzonej przez MEN Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji,
    • spotkanie w celu omówienia powyższych tematów.
    Więcej...
  • INFORMACJA NR 6 z dnia 8 stycznia 2024r.

    Wniosek ZNP do MPiPS ws. wyłączenia godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw z minimalnego wynagrodzenia

    image007

    Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Minister Pracy z wnioskiem o znowelizowanie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w ten sposób, aby wśród składników wynagrodzenia niezaliczanych do płacy minimalnej zostało uwzględnione wynagrodzenie z tytułu pracy w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw. Obecnie nauczyciele wykonujący dodatkową pracę w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw, mają zdecydowanie gorszą sytuację prawną w zakresie prawa do wyrównania w porównaniu do tej samej grupy nauczycieli, którzy nie realizują zajęć w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw.

    Więcej...
  • INFORMACJA NR 5 z dnia 12 stycznia 2024r.

    image001

    Pracodawca musi określić zasady refundacji okularów korekcyjnych
    Dorian Lesner
    PRAWO PRACY BHP

    Więcej...
  • INFORMACJA NR 4 z dnia 11 stycznia 2024r.

    image003

    11 stycznia 2024r. w Sali Polskie Niebo Urzędu Marszałkowskiego odbyło się spotkanie ze Związkiem Gmin Pomorskich w którym zrzeszonych jest  100 gmin województwa pomorskiego. ZGP  działa 32 lata. W spotkaniu  uczestniczyła kol. Elżbieta Markowska – prezes okręgu pomorskiego ZNP oraz ponad 150 przedstawicieli samorządów oraz instytucji współpracujących z #ZNP

    Dziękujemy za wyróżnienie naszej organizacji związkowej. Liczymy na dalszą owocną współpracę.

    Prezes okręgu pomorskiego dziękując za wieloletnią współpracę podsumowała pracę samorządów na rzecz pomorskiej edukacji, która ze względów niedoszacowanych środków finansowych na prowadzenie szkół i placówek oświatowych nie była  i nie jest łatwa. Ponadto zwróciła się do samorządów o dalszą konstruktywną współpracę opartą na rzetelnym dialogu i niepozorowanych negocjacjach. Podkreśliła, że jest jeszcze sporo do zrobienia, by poprawić warunki pracy i płacy nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami … i mimo  istniejących różnych poglądów w spojrzeniu na funkcjonowanie naszej edukacji przez pryzmat samorządu i związków  zawodowych to punktem zbieżnym tej współpracy jest jakość pomorskiej edukacji, której podmiotem jest dziecko-uczeń. Natomiast fundamentem polskiej edukacji jest dobry nauczyciel. Dlatego nadrzędnym celem wspólnego działania od 2024r.  niech będzie  praca na rzecz podniesienia prestiżu zawodu  nauczyciela. ROK  2024r. będzie nowym otwarciem poprawy finansów samorządów oraz  warunków pracy i godnych wynagrodzeń pracowników oświaty na miarę XXI wieku.

  • INFORMACJA NR 3 z dnia 8 stycznia 2024r.

    image007

    https://znp.edu.pl/wniosek-znp-do-mpips-ws-wylaczenia-godzin-ponadwymiarowych-i-doraznych-zastepstw-z-minimalnego-wynagrodzenia/

    Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Minister Pracy z wnioskiem o znowelizowanie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w ten sposób, aby wśród składników wynagrodzenia niezaliczanych do płacy minimalnej zostało uwzględnione wynagrodzenie z tytułu pracy w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw. Obecnie nauczyciele wykonujący dodatkową pracę w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw, mają zdecydowanie gorszą sytuację prawną w zakresie prawa do wyrównania w porównaniu do tej samej grupy nauczycieli, którzy nie realizują zajęć w ramach godzin ponadwymiarowych i/lub doraźnych zastępstw.

    Więcej...

GOTOWI DO WSPÓŁPRACY ???
TUTAJ JEST NAJLEPSZA DROGA DO STARTU !!!

DZWOŃ DO NAS :

telefon: +48 693 639 293        
tel. stacjonarny: +48 58 739 51 63     
telefon/fax: +48 58 301 97 18     
e-mail: [email protected]
www.pomorskie.znp.edu.pl

Mapa  dojazdu 


ODWIEDŹ NAS :

kontakt: ZWIĄZEK NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO
OKRĘG POMORSKI
UL. WAŁY  JAGIELLOŃSKIE  24
80-853  GDAŃSK

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco.
Śledź nasze profile
w social mediach.

>Facebook

>Twitter

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 46 gości.

Licznik odwiedzin

477747
Dzisiaj210
Wczoraj405
W tym tygodniu615
W tym miesiącu7820

Search

facebook_page_plugin